По данни на НСИ за първото тримесечие цените на жилищните имоти в страната са се покачили с 16% спрямо година по-рано. Подобен ускорен ръст не е регистриран от 2022 г. насам. За сравнение, през 2023 г. годишният ръст в цените беше е около 10%, показва анализ на агенция за недвижими имоти, цитиран от pariteni.bg. 

Подобно движение нагоре НСИ регистрира и при доходите, като по данни за първото тримесечие на 2024 г. средната месечна работна заплата в страната се е увеличила с 16.8% за една година. В същото време покачването в цените на имотите спрямо края на миналата година далеч надвишава инфлацията и ръста в доходите за този период.

Най-висок е ръстът при цените на имотите във Варна (23.5% спрямо същото тримесечие през предходната година), следван от София (18.2%) и Бургас (12.3% спрямо година по-рано), като поскъпването е значително по-високо при жилища ново строителство.

Ръстът в цените и търсенето провокира много продавачи да бъдат по-активни на пазара, като по данни на Агенцията по вписванията повишение има и при броя изповядани сделки. Първото тримесечие в столицата е било най-силното откъм покупко-продажби от 2008 г. насам, а във Варна и Бургас след над година и половина спадове е регистрирано покачване на броя сделки съответно с 12.8% и 9.7%. Пловдив отчита увеличение на сделките с близо 4%.

Силен двигател на жилищния пазар у нас е ипотечното кредитиране, при което лихвите остават едни от най-ниските в ЕС. Сравнително ограниченото предлагане на имоти за продажба също оказва тласък на цените на пазара и създава идеалната среда за продавачите на жилища.

Въпреки голямото търсене и ръст на пазара, често собствениците на имоти срещат трудности да реализират продажба навреме и на желаните от тях нива.

Kои са най-често срещаните грешки при продажба на имот и как да ги избегнем, съветват експертите на агенцията:

Проучете пазара. Често собствениците на имот нямат реална представа за нивата, на които се реализират сделки на пазара към текущия момент и поставят нереалистична оферта. Трябва да се има предвид, че в допълнение на официалната статистика за страната има редица специфики, които оказват влияние върху реализацията на конкретното предложение - градът и районът, типът строителство и годината на имота, характеристиките на сградата и конкретния обект и пр.

Консултацията с експерт в областта би спомогнала за избягване на редица грешки в тази сфера. В порталите за обяви често стоят имоти, нереализирани с години, и е важно собствениците да имат ясна представа на база на какви данни сравняват и определят своята конкурентна цена.

При текущата ситуация на пазара, ако до месец-два активно предлагане на един имот няма регистриран интерес, то със сигурност нещо в офертата трябва да бъде коригирано - това може да е цената, начинът на презентиране на имота, каналът за достъп до пазара и др.

Подгответе предварително документацията на имота. Често това се възприема от собствениците като вторичен въпрос и не се ангажират с темата, докато не се стигне до преговори и сделка.

В същото време обаче не са малко случаите, в които именно документални неуредици се оказват пречка за реализиране на навременна продажба. Това важи особено силно за имоти в съсобственост, наследствени жилища, обекти в стари сгради.

При наследствен имот, например, често се оказва, че част от собствениците не са дали своето предварително съгласие за продажбата, а когато живеят и в чужбина, ситуацията се усложнява допълнително.

Направете добро представяне. В дигиталната ера, когато всичко е онлайн и аудио-визуалното съдържание е цар, доброто презентиране на един имот е ключово за първоначалния интерес към нашата оферта. Това означава предварителна подготовка и организация на пространството в имота, особено при обзаведени жилища, така че то да изглежда чисто, подредено, приветливо и уютно.

След това идва ред на снимките, които трябва да са достатъчно на брой и представящи имота от различни гледни точки, да са с високо качество на изображението, добре подбрана светлина и ракурс.

Все по-актуални стават също и виртуалните турове в предлаганите имоти, което включва заснемане на виртуален тур или видео с добро качество, даващо още по-ясна и детайлна представа за разпределението в имота. 

Не на последно място е описанието в обявата. То трябва да включва всички важни характеристики не само по отношение на имота, но също и на сградата и района и да презентира добре конкурентните предимства на нашата оферта. Понякога самите собственици нямат ясната представа или не си дават сметка кои характеристики са ценени и търсени от потребителите и по този начин пропускат възможност да отличат своя имот.