Катаджиите ще трябва да замерват какво излиза от ауспуха на колите, за да се контролира достъп​ът до градските зони с ниски емисии. Такива ще бъдат въведени задължително във всички градове с население над 100 хиляди души. Так​а МВР за първи път ще бъде задължено чрез закон да извършва непосредствения контрол върху замърсителите на въздуха в трафика.

В законопроекта, цитиран от "Марица", е записано, че Общинският съвет, по предложение на кмета, може да въведе една или повече зони с ниски емисии в определени части на града, но ако се наложи - и на цялата му територия. В тези зони ще бъде забранено или ограничено влизането на автомобили от категория Евро 3 или по-ниска. По този начин старите трошки ще имат ограничен достъп. 

Законът предвижда също общините да бъдат стимулирани да подменят собствения си автопарк с изцяло електрически. Кабинетът ще иска от местните администрации да разработят и програма с мерки за поетапна замяна на общинския пътнически транспорт, както и на таксиметровите фирми с возила на ток.

Готви се електрификация и на такситата и градския транспорт в големите градове: Качват чиновниците на коли на ток, задължителни зони с ниски емисии

Общините вече ще са задължени да въведат зони с ниски емисии, а МВР за първи път ще бъде ангажирано с контрола върху емисиите от моторните превозни средства. Готви се електрификация и на такситата и градския транспорт в големите градове.  

Това са част от промените, заложени в бъдещия Закон за насърчаване на електрическата мобилност. Въвеждането му ще бъде първа стъпка за създаването на петгодишна национална програма, която трябва да ускори по-масовото преминаване към коли на ток. Според експертите е реалистично подобен документ да бъде приет за периода 2025-2030 година.  

Стратегията ще се изготвя съвместно от цели 6 министерства - Министерството на финансите, Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията, Министерството на иновациите и растежа, Министерството на околната среда и водите, Министерството на регионалното развитие и благоустройството и Министерството на енергетиката.

Целта е в процеса да се ангажират всички страни, имащи отношение към процеса по електрификация. Освен това още дузина държавни органи и агенции също ще бъдат ангажирани в различни дейности

Любопитен момент е, че за основен и контролиращ орган по политиките за развитие на електромобилността е избрано МОСВ, а не Министерството на иновациите и растежа, както се очакваше. Здравният министър съвместно с МОН, Националното сдружение на общините и неправителствени организации трябва пък да планират и реализират мащабна кампания за информиране на обществеността за вредата, която нанасят двигателите с вътрешно горене върху човешкото здраве.

Министерството на финансите ще трябва да предложи моркова, но и тоягата за насърчаване на преминаването към коли на ток. От една страна, ще има допълнителни данъчни стимули  за насърчаване на граждани и бизнес, но в същото време ще се въведат ограничения за използването на замърсяващи превозни средства с конвенционални горива. 

Регионалният министър и екипът му пък трябва да актуализират нормативните актове в областта на проектирането и строителството на инфраструктурата за зареждане на електромобилите.  

Другата важна новина от Закона за насърчаване на електрическата мобилност е, че МВР за първи път ще бъде задължено чрез закон да извършва непосредствения контрол върху емисиите от моторните превозни средства, върху състоянието и експлоатацията на обектите с източници на емисии в атмосферния въздух, както и върху работата на пречиствателните съоръжения.

От Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) пък се очаква при проектирането и строителството на нови пътища, при тяхната реконструкция или основен ремонт задължително да се предвидят подходящи зони и места за изграждане на инфраструктура за зареждане, съобразено с новите регламенти на Европейския съюз (ЕС). В този процес ще бъдат увлечени и операторите на електропреносната и електроразпределителните мрежи в страната.

Източници, запознати с новия закон, пък потвърдиха, че се обмисля в рамките на следващите 12 до 18 месеца всички автомобили, които държавата или общинските администрации закупуват за техните нужди, да бъдат изцяло електрически, а за тях властта активно да започне да изгражда собствени зарядни точки към паркингите си. 

На ниво общинска администрация също ще има много работа. Местните парламенти ще трябва да приемат дългосрочни и краткосрочни програми и политики в областта на електрическата мобилност. Новият закон, който кабинетът "Денков-Габриел" готви, вече категорично казва, че градовете над 100 хил. души ще трябва да въведат зони с ниски емисии, но тепърва ще бъде изготвена методика и разпоредби за това.

Общините ще трябва да изработят стратегия не само за градския, но и за таксиметровия транспорт как да стане електрически

На местно ниво ще трябва да се определят и общински терени, които да се ползват за изграждане на заряди станции. В закона е записано, че кметовете трябва да "изработят програма за изграждане на инсталации за съвместно производство и управление на енергия от възобновяеми източници върху покривните и фасадните конструкции на сгради".

Самите общини пък трябва поетапно да заменят автопарка си с електрически. Много по-ключово е обаче изискването общинският пътнически транспорт и автопарк​ът на таксиметровия транспорт в общината също да започнат да се подменят поетапно с електрически превозни средства. 

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук