Спомени от соца: Как се роди най-голямата софийска колективна спалня "Люлин"?
Хиляда хектара за целия комплекс, от които 700 за жилищната част — на такава площ ще бъде построен първият спътник на нашата столица, съгласно съвременните изисквания за разделението на големите градове на по-малки жизнено, комуникационни и търговски обединени селища, свързани с центъра по различни посоки и същевременно разделени от него с обширни зелени паркови гори.
Само преди пет години колектив с ръководител арх. Кирил Бочков изработи първоначалния генерален план, а в последствие и детайлните градоустройствени планове за жилищния комплекс Модерно предградие. Днес комплексът вече расте и извисява блоковете си; изниква сякаш от житата, които неотдавна растяха там. Строителството за почна отначало с улиците, водоснабдяването, канализацията, отоплителните и телефонни централи, детски ясли и градини, училища, магазини, хотели, болници… Може би цифрите ще илюстрират по-добре това внушително строителство: досега, само за три години, са изградени 40 километра канали, в това число 7 500 м колектори и 4 500 м канални отклонения и 20 километра водопроводи. През 1973 г. са асфалтирани 16 000 м2 улици, през тази година три пъти повече, а през 1975 г. — 250 000 квадратни метра /пет пъти повече/.
С бързи темпове се осъществява и електрозахранването на комплекса — в проходими кабелни колектори. Захранването на трафопостовете и блоковете е двустранно, което осигурява непрекъснато подаване на електрическата енергия. Осветлението на улиците се изпълнява с живачни осветителни тела, монтирани на стоманобетонни и железотръбни стълбове.
За разлика от други столични жилищни комплекси, тук са предвидени и много административни сгради. В пропее на проектиране е и главният обществен център в зона „Ц“.
Жителите на Модерно предградие ще бъдат първите щастливци в нашата столица, пък и в стра ната, които ще се ползват от удобствата на газа. Отначало, според разработките на Енергопроект,с газ ще се захрани топлоелектрическата централа на комплекса, а по-късно, като се използва близостта на минаващия оттук газопровод, ще се газифицират за битови нужди блоковете на комплекса.
Още първият етап от изграждането на софийския метрополитен, т. е. построяването на линията от центъра до комплекс Модерно предградие, което ще започне през 1976 година, ще съвпадне с окончателното построяване на комплекса и 1300 годишнината на Българската държава. А дотогава за жителите на Модерно предградие ще бъде осигурен традиционният автобусен и трамваен транспорт. Обсъжда се продължаването на трамвайна та линия №3 до комплекса, както и за достатъчни автобусни линии, които да осигурят транспорта на жителите.
Новост е гражданското строителство на каналните отклонения. Те се построяват предварително и служат за отводняване и канализиране на бъдещи те блокове. По този начин не се допуска разкопава нето на пътните настилки след построяването на всяка сграда, което не само че е неприятно, но нарушава ритъма на движението по тротоарите и улиците.
Друга характерна особеност за жилищния комплекс Модерно предградие е, че зеленината ще „царува“ тук навсякъде — и между бул. „Баба Парашкева“ и комплекса, и между околовръстното шосе и комплекса, и между София и комплекса. Един град-спътник, част от северозападния град, с възможности за нови оригинални градоустройствени решения и правилно решаване на жизнено важния за цялото човечество и за нас проблем — съхраня ване на околната среда.
В плановото решение на жилищата се търси едно по голямо планово разнообразие с оглед да бъдат задоволени различните изисквания и възможности на отделните семейства. Наред с решените в традиционната планово-композиционна схема апартаменти търсени са и такива решения, които, въпреки малката квадратура, предлагат богати възможности за разнообразно обединяване и приобщаване на пространствата на групата помещения за дневно пребиваване: кухня, столова и дневна.
Във външната архитектура се търси раздвижване на обемите на сградите и създаване на по-интересен силует.
Неотдавна в софийските вестници се появи обявление, с което се приканваха гражданите да предложат ново име за този комплекс. Каквото и да е то, ние сме сигурни, че след построяването му столицата ще има едно наистина модерно предградие.
Интересни данни за комплекса Модерно предградие: през настоящата петилетка се предвижда навлизането в първите 7 микрорайона, а през седмата петилетка, съгласно разработения етапен план, ще започне строителството и в останалите 4 района, като територията за частична реконструкция, с възможности за изграждане приблизително на 1 800 апартамента за всеки микрорайон.
В първите 3 микрорайона се предвижда изграж анеъо на 9 050 апартамента, а след предложеното и прието уплътняване, те са 10 853, включително общежитията и ведомствените апартаменти и ще бъдат обитавани от около 35 000 души.
До края на шестата петилетка ще бъдат изгра дени приблизително 9010 апартамента или 83% от цялото жилищно строителство на тези микрорайони. Останалите апартаменти ще се изградят и ще влязат в експлоатация през следващата петилетка. Те ще бъдат в блокове, изграждани предимно по системата „пълзящ кофраж“ и „пакетно-повдига щи плочи“.
Сегашното състояние на проектната готовност на обектите ог търговията и битовото обслужване не дава възможност за ускорено строителство и реално започването им ще стане през 1976 година. Самите те представляват двуетажни постройки с около 1600 кв. м. разгъната застроена площ.
В първи микрорайон се предвижда да бъдат изградени: супермаркет, два битови комбината, поликлиника, кинотеатър, 5 многоетажни гаражи за по 150 коли.
Във втори микрорайон се предвиждат два самостоятелни магазина на по 2 етажа, 2 битови комбината и 9 многоетажни гаража.
В трети микрорайон се предвиждат 2 самостоятелни магазина, 2 битови комбината, едно училища, супермаркет, заведение за обществено хранене със сладкарница, ресторант, автоматична телефонна централа с поща, дом за стари хора и 6 гаража.
Младежкото и спортното строителство и в трите микрорайона ще се проектира и изпълни през седмата петилетка.“
Последвайте ни
0 Коментара: