Потребители сигнализират в социалните мрежи и неправителствени организации, че все по-често в магазините попадат на мухлясал суджук и посинели филета, въпреки че те са в срок на годност, пише Телеграф бг.

За последните близо 2 месеца сигналите са над 20 и те са от различни краища на България, като сред тях са София, Бургас, Варна, Благоевград, поясниха за „Телеграф“ от сдружението "За достъпна и качествена храна".

Месо

Изп. директор на Асоциацията на месопреработвателите в България д-р Диляна Попова обясни, че вината за развалените стоки е на търговските вериги, които не съхраняват правилно месните стоки, а също така отсъства и стриктният контрол както от държавата, така и от персонала на търговските обекти.

„Причината може да бъде нарушен вакуум на опаковката или неправилно температурно съхранение“, заяви тя и подчерта, че няма друга причина пресни стоки да се развалят.

Изпълнителният директор добави, че от предприятието даден продукт отива с един етикет, срок и партиден номер, а в магазините вече се добавят други, както и че няма как производител да обяви по-дълъг срок на годност за конкретен продукт от позволения, защото минималната трайност на сурово-сушените колбаси се определя на база на изследвания в лаборатория.

Тя подчерта, че това се отнася за стоките, на чиито етикети пише „най-добър до“. „След този срок продуктът не може да се продава и да се реализира нито от предприятието, нито от магазина. Той отива като страничен животински продукт“, заяви тя.

Д-р Попова уточни, че когато бъде нарушена оригиналната опаковка на колбас и той бъде нарязан, срокът на годност намалява и търговският обект определя нов период.

Магазини

От магазинната мрежа заявиха, че не приемат обвиненията, че изцяло е тяхна вината за проблема с развалените стоки. Оттам заявиха, че стриктно спазват правилата и осъществяват ежедневен контрол.

Д-р Диляна Попова коментира, че не може всичко да се прехвърля и на официалния контрол, защото не е възможно във всеки обект да има инспектор.

„Тук говорим за самоконтрол в търговските обекти. Каквито са изискваните към производителите, такива са и изискванията към търговските обекти и когато видят, че имат продукт с нарушена опаковка, те веднага трябва да го махнат от витрината“, заяви тя и добави, че веднъж излязла от производителите стока, не може да бъде върната обратно при тях, защото не се знае дали магазинът я е съхранявал правилно и дали не е с нарушена опаковка.

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук