Заплетена международна сага се разви със самолета на Васил Божков!

Немска компания за техническа поддръжка търси над 2,5 млн. лева за пазенето в хангар и ремонт на аероплана на бизнесмена, но българският съд спира търга за продажбата му от частен съдебен изпълнител (ЧСИ), информира "България днес".

Затова сервизният център "Аеродиенст" от Нюрнберг обжалва спирането на публичната продан, но според магистратите той не е страна, която може да се противи за съдбата на въздухоплавателното средство.

Това става ясно от решение на Софийския градски съд.

Самолетът Bombardier, оценяван на около 30 милиона лева, е иззет покрай акцията срещу хазартния бос в началото на 2020 г. и обвиняването му в извършване на над 20 престъпления.

Активите на богаташа за над 406 млн. лв. са запорирани. Сред тях са апартаменти в София и Балчик, къща в Гърция, недвижими имоти в Париж, а също и яхта за над 1 милион лева.

На 10 януари т.г. частният съдебен изпълнител от София Милен Бъзински обявява, че продава на търг самолета на Васил Божков за 28 739 600 лева без ДДС.

В съобщението за търга е отбелязано, че върху аероплана са вписани три залога и пет запора. Те са от банка, антикорупционната комисия и Националната агенция за приходите.

Публичната продан е във връзка с изпълнително дело от Главна дирекция "Главна въздухоплавателна администрация" към Министерството на транспорта.

От документите по делото се разбира, че единият двигател е свален за поправка и обслужване. Посочена е приблизителна цена от близо 1 млн. евро за услугата.

Търгът е насрочен за 13 февруари, но до процедурата така и не се стига. Той е спрян от две съдебни инстанции по искане на антикорупционната комисия (КПКОНПИ) с мотива, че самолетът може да бъде иззет в полза на държавата, ако се докаже, че е придобит със средства от престъпление.

Летателното средство е собственост на фирмата на Божков "ВАБО 2012" ЕООД. През 2014 г. дружеството сключва договор за овърдрафт с банка, като кредитът е обезпечен със залог на движима вещ - самолета.

През 2021 г. фирмата на магната получава уведомление от банката да погаси предсрочно задълженията по договора. Тъй като плащане не е извършено, финансовата институция завежда дело и осъжда фирмата за 3,5 млн. лв., за които е издаден изпълнителен лист.

По-късно банката прехвърля възмездно вземането със залога - самолета в полза на "Бългериан хотелс сървисиз" ЕАД - фирма, свързана с Божков.

Магистратите се опасяват от симулативна сделка и обсъждат притесненията си в решението за спиране на търга. "От наличните доказателства се установява свързаност между дружеството "Бългериан хотелс сървисиз" ЕАД и Васил Божков, който е собственик и на част от капитала на "ВАБО 2017" ООД", коментират служителите на Темида.

В края на м.г. "Бългериан хотелс сървисиз" си търси парите от изпълнителния лист и настоява да се пристъпи към продажбата на заложения самолет. Търгът е обявен, но съдът го спира заради мотивите на КПКОНПИ.

Затова компанията се нарежда заедно със сервизния център към настояващите търгът да се проведе. Съдия Любомир Василев отхвърля и искането на "Бългериан хотелс сървисиз".

Според запознати самолетът е проектиран специално за Божков, за да провежда бизнес срещи. Освен офис в него има и луксозна спалня. Салонът е приспособен за забавление, има кабина за релакс и спа.

Висок клас оборудване предлага интернет по всяко време за осъществяване на видеоконферентни разговори. Пътниците имат и постоянен достъп до багажното.

Специалисти посочват и най-големия плюс на летателното средство - то може да излети и да се приземи дори на най-късите писти. Това става благодарение на доброто сцепление на колесниците, което сработва при мокър асфалт и всякакви метеорологични условия.

На борда могат да се качат 18 души с екипажа.

Скрап

От ценно бижу, изпълнявало полети по цял свят, самолетът на Васил Божков може да се превърне в скрап. Това се опасява самият бизнесмен покрай заплетения казус с аероплана и търга. Според него, докато голямото дело на антикорупционната комисия за конфискацията приключи, самолетът ще може да бъде продаден само като скрап.

Довереният човек на Божков и управител на някои от компаниите му Мирослав Илиев хвърля светлина за съдбата на самолета. Той е приземен в базата в Нюрнберг, за да се грижат там за него и да се запази стойността му.

В момента с него не може да се лети, тъй като разследващите отнемат свидетелството за летателен оператор.

Затова двигателите на аероплана са свалени и поставени в специална течност, за да се консервират. Само до момента цената е към 2,5 млн. лв., но всеки ден текат лихви.

Затова Божков и хората му смятат, че най-добрият вариант е ЧСИ да продаде самолета, първият кредитор да си вземе парите, а останалата сума да бъде блокирана от КПКОНПИ. Бившият хазартен бос пояснява, че интересът му е да си опази имуществото.

Понеже твърди, че не е газил закона, очаква някой ден да си получи запорираното. Но ако активите му бъдат иззети, ще се окаже, че се уврежда държавният интерес с мотането на продажбата на самолета и плащането на ежедневни скъпи лихви.