Поредни жалби спират временно поредния голям инфраструктурен обект от национално значение за България - строителството на магистралата Русе - Велико Търново. Жалбите са подадени час преди изтичането на крайния срок за обжалване, а мотивите са, че новият път навлиза в зони от „Натура 2000“, съобщава БНТ.
От Агенция "Пътна инфраструктура" отговориха, че магистралата не засяга природни екообитания. Надеждите са, че новата магистрала ще намали смъртните случаи, които стават ежедневно по "отсечката на смъртта", както е известен сегашният път.
 
С поне шест месеца се забавят процедурите по изграждане на магистралата заради обжалванията. Въпреки законодателните промени жалбите - с или без основания, - все още бавят стратегически инфраструктурни проекти за държавата.
 
Магистралата "Русе - Велико Търново" ще свърже "Дунав мост" с Велико Търново и с трансевропейския коридор номер 9. След десетки обществени обсъждания с местни хора и общини АПИ избра трасето на магистралата да започва от Русе - през Бяла - западно от село Хотница, откъдето са постъпили двете жалби, до Дебелец под Велико Търново.
 
Предвижда се магистралата да пресича и АМ "Хемус" при село Паскалевец и Стефан Стамболово.
 
Магистралата е предвидено да премине през едно местно екообитание - местността "Ломовете" при река Русенски Лом. Мостът, който ще се строи там, ще бъде двойно обезопасен и с мрежи за птици. Магистралата минава встрани от античното селище Красен и на 200 метра от зоната със защитена метличина при Бесарабово.
 
Въпреки всички тези мерки за опазване на природата жалбите не спират.
 
В началото на 2018 г. Висшият експертен съвет към Министерството на околната среда и водите одобри т.н. "комбиниран вариант" за строителство на новата 133-километрова магистрала "Русе - Велико Търново". Жители на великотърновското село Хотница не желаят новият път да минава близо до селото.
 
„Те възразяват, защото считат, че магистралата ще замърсява околната среда на селото и са си дали жалбите. Аз лично, като кмет, и по-голямата част на селото не сме против магистралата. Смятаме, че това е и един подходящ момент за развитието на селото“, обясни Десислав Йорданов, кметски наместник на с. Хотница.
 
В първата се твърди, че автомагистралата ще вкара автомобилния трафик в селото. Втората - че пътят навлиза в границите на "Натура 2000". От АПИ заявиха, че избраният вариант за трасе на автомагистралата щади в максимална степен околната среда.
 
„Ние считаме, че са спазени всички екологични процедури, всички изисквания екологични при изготвянето на екологичната оценка“, посочи Инж. Светослав Глосов, член на УС на АПИ.
 
Предстои да се изготви ПУП и идеен проект на магистралата, а за да ускори изграждането ѝ, АПИ ще възложи строителството ѝ на етапи.
 
„Предвид важността на този път ние ще поискаме предварително изпълнение и ако ни го разрешат, ще възложим изготвянето на ПУП още преди произнасянето на съда по ОВОС, за да може да съкратим до голяма степен срока и това ще бъде на риск на самата Агенция“, добави Глосов.
 
След промени в Закона за опазване на околната среда, жалбите могат да бъдат разгледани едноинстанционно пред ВАС. Което обаче също отнема до 6 месеца.
 
„Всъщност това забавяне от вероятно половин година ще се случи именно благодарение на такива недобросъвестни граждани, независимо дали принадлежат, или не, към някоя организация“, заяви Искрен Веселинов, народен представител.
 
Шестте месеца, според експерти, нямат цена за загубените човешки животи по сегашния опасен път.
 
„Русе - Бяла е в първите три места на най-опасните маршрути в страната. Там трафикът е изключително тежък с ТИР-ове, с много голям наклон, с трудно спиране, зимата стават обръщания на тежки машини, стават блокажи на цялото шосе, наличието на ТИР-ове прави катастрофите винаги с жертви. Пускането на магистрала би намалило изключително много жертвите в този участък“, посочи Владимир Тодоров, предс. на Асоциацията на пострадалите при катастрофи.
 
Ако жалбите паднат в съда, ще се оценяват и отчуждават земи по трасето на бъдещата магистрала. Оценяването ще правят независими експерти.
 
„Най-често трябва да се пристъпва и към пазарна, и към данъчна оценка, които се сравняват и се назначават вече експерти“, каза Веселин Грозданов, пътен експерт.
 
„Да, независими експерт-оценители, които трябва да са и регистрирани, и да имат лиценз да извършват тази дейност и да намерят справедлива стойност, на която да се отчужди тази земя“, допълни той.
 
Очакваше се строежът на магистралата да започне през 2019 г.
 
133-километровата АМ "Русе-Велико Търново" се очаква да струва 600 млн. евро и е разделена е на три етапа.
 
Оптимистичният вариант е през тази година да стартират тръжните процедури за избор на изпълнител на два от трите лота, а през 2019-а да започне изпълнението. Още повече, ако АПИ наистина поиска предварително изпълнение въпреки процедурите по обжалване.