Бойкотът на големите хранителни вериги може да се смята за успешен от хората. 

Около тази теза се обединиха общинският съветник Ваня Григорова и пиар експертът Диана Дамянова. По думите им цените на храните са прекалено високи. 

"Седмичният ми пазар е 120-150 лева, който се допълва и от някакви дребни ежедневни покупки. Това за мен е много.

Почти 30% спад на оборотите е добър успех за гражданите. Показаха солидарност помежду си. Без съмнение надценките са огромни", коментира Ваня Григорова.

Морални актове

"В една разпадната държава - гражданският натиск е едно от малкото неща, което може да се направи. Какво целят обаче тези морални актове?

Всичко това опира до морала. Считам, че всяка намеса на държавата в търговията е вредна. Малките магазинчета живеят с некачествени и евтини стоки, за да могат да оцелеят. Веригите имат един прикрит монопол. Ако няма контрол - бизнесът се разпростира. В случая този бойкот за мен е призив да се задействат регулаторите", каза от своя страна Дамянова.

Според Григорова обаче, правителството правилно ще предприеме някакви мерки за овладяване на цените.

"Това са част от мерките, които могат да помогнат, но са недостатъчни. КЗК и КЗП трябва да се намесят, но как да стане, като всички вериги се договарят за цените. Аз съм била в частния сектор. Невъзможно е да се контролират договорките помежду им. 

За мен трябва да има един набор от стоки, които да се предлагат на социални цени, отговарящи на качеството. Това се прави и в други държави. Ние сме една от най-либералните икономики, щом позволяваме веригите да си правят каквото искат", посочи Григорова.

"Големият лечител на подобни кризи е самият пазар. Цените са абсолютно потресаващи. В моите ресторантчета цените на доставките са се повишили с цели 24%.

Само промените в регулаторите не могат да помогнат. КЗП да отиде да провери дали има наличие на продукт, срок на годност и т.н. Но КЗП не може да контролира цените. КЗК също не може. В пазарната икономика няма спекула. Бизнесът се стреми към най-висока печалба. Пазарът е свободен. По-ефективно би било определени вериги да поддържат определени стоки", смята Дамянова. 

Скъпа опаковка

"Едни и същи стоки се продават на различни цени, защото нещо било премиум. Аз не искам кашкавал със скъпа опаковка за 40 лв. - Същата марка на същата фирма може да се намери за 25 лв.", каза Григорова. 

Но кой е лобисткият път, в който ще се вслушат политиците? Най-големите вериги са чужди. Литър мляко е 2 лв. - 0% печалба за производителя. Сиренето им излиза 14 лв., печалбата пак е почти нулева, но пък в магазина вече е 28 - 50% в джоба на прекупвача", посочи още тя.

"Тези хора не могат да се справят - политиците. Но в държавата има експерти, които могат да защитят интересите на производителите. 

Те са хвърлени на дивия пазар. И производителят е напълно беззащитен. Трябва да се контролират отношенията производител-прекупвач. 

Министерството може да свърши работа и после да го хвърли за гласуване на онази пасмина в парламента. Гражданският натиск обаче остава начинът институциите да си свършат работата", завърши Дамянова.