Преди седмица изтече срокът, в който по закон правителството трябваше да стартира процедурата по отнемане на концесията на пристанището на руският гигант, базирано на няколко километра от Бургас. От десетилетия портът беше нещо като частна територия на Русия, сгушена между Нефтохим-а и натовската база „Атия“.

През него Русия директно снабдява с гориво (но не е ясно дали само с това) рафинерията, базирана у нас. Допреди месец тази схема си течеше необезпокоявано – въпреки продължаващата вече над година и половина война на Русия и всички наложени срещу страната агресор санкции от ЕС и България в частност. Казваме допреди месец, защото на 21 юли тази година парламентът прие решение, с което тази бонус схема за Москва трябваше да бъде прекратена. Дали?

„Законът е публикуван в Държавен вестник на 4.08.2023 г. и влиза в сила на 7.08.2023 г. Според този закон концесията трябва да се отнеме в 7-дневен срок, т.е. срокът за отнемане е 14.08“, написа във Фейсбук неделя депутатът от ГЕРБ Делян Добрев. В същия пост той допълва: „Днес е 20.08. Не само че е нарушен законът, като не е отнета концесията, но подходът на Кабинета чрез Областния управител гарантира 5-6 години съдебни процедури“. Темата, подхваната от Добрев, всъщност е част от един много по-голям въпрос, който вече над година периодично се подхваща и от ДПС – кой има полза да брани интересите на Русия у нас и защо те са над тези на гражданите на страната ни? Официалните данни показват, че бензинът и дизелът са по-скъпи с всеки изминал ден. Подобно на тези преди година, когато всички експерти обясняваха, че горивата у нас са с поне левче по-скъпи от реалната им цена, а ГЕРБ и ДПС нееднократно питаха кой изкарва пари на гърба на хората. Днес, само месец след историческото решение на НС обаче изглежда схемата с по-скъпия бензин явно отново е на мода. Цените отново рязко хвръкнаха нагоре, без да има реално обяснение за това ценово явление.

„Какво прави правителството?! Нищо!!! Всъщност нещо повече - нарушава законите в България, за да пази финансовите интереси на Лукойл“, пише още Добрев и дава пример: „На 24.01.2023г. влезе в сила Закон за компенсиране на разходите на потребителите за транспорт. Според този закон правителството трябва да връща по 73 стотинки на литър бензин и дизел. Връща ли ги? Не!!! Кой ги прибира? Лукойл и вероятно управляващите с техните швейцарски сметки. Имат ли представители на правителството на ПП личен интерес горивата да са скъпи??? Как иначе да си обясним неспазването на цели 2 закона, и то от самото правителство???

Ще предложа на Бойко Борисов и колегите от парламентарната група на ГЕРБ - СДС да внесем сигнал срещу правителството в Прокуратурата заради нарушаване на законите в Република България и ощетяване на потребителите с милиони левове всеки ден“.

За да си отговорим на въпросите, поставени от Добрев, всъщност е достатъчно да си припомним думите на друг депутат от 49-ото НС – народният представител от ДПС Делян Пеевски. Преди месец, когато стана ясно, че по инициатива на ДПС и ГЕРБ в НС е внесен законопроект за отнемане на концесията на пристанище „Росенец“, Пеевски заяви пред медиите: „Чрез “Лукойл” у нас се финансира войната. Това трябва да приключи!“. Реакцията му дойде малко след като ПП в лицето на Кирил Петков се опита да си открадне лаврите за законопроекта и излезе сам пред медиите да заяви, че подобно решение предстои да бъде взето от парламента. Минутите след това стана ясно, че не просто се пробва да се кичи с чужди решения, а по-скоро – да прикрие нерешителната реакция на ПП дали въобще да подкрепи подобно искане.

„Инициативата за прекратяване на концесията на „Лукойл“ за пристанище „Росенец“ е наша. Изработихме я заедно с ГЕРБ. ДБ веднага се включиха да я подкрепят, ПП умуваха, после казаха, че ще я подкрепят. Това заяви народният представител от ДПС Делян Пеевски пред журналисти в кулоарите на парламента. Днес с изненада наблюдавам как ПП твърдят, че е тяхна инициатива, допълни той. Законопроектът ще бъде внесен от всички. Държавата нищо не направи по времето на служебните кабинети с тази тема, имаше пълно бездействие с отнемането на „Росенец“. Реално чрез „Лукойл“ се финансира войната. Това трябва да спре и държавата да има абсолютен контрол над компанията. Не може една частна компания да притежава врата в държавната граница“, категоричен бе в този ден Пеевски и допълни: „Затова сега направихме следното – дадохме на министъра седмичен срок, след като се приеме законопроектът от парламента, пристанище „Росенец“ да бъде отнето от „Лукойл“ и да приключи безконтролната врата, обясни народният представител от ДПС. В момента няма никакъв контрол на държавата върху вноса и износа на горива. Държавата трябва да направи истински контрол“.

Днес обаче действителността показа, че правителството на ПП явно тупа топката. Няма куража да довърши започнатото от 49-ото Народно събрание и да отнеме реално концесията на пристанището. Нерешителност – умишлена или не, с която реално се обслужват интересите на руския държавен гигант „Лукойл“. И която на подобна властова позиция трудно се толерира и може да бъде простена. Защото много започва да намирисва не на боязливост, а на интерес. Финансов, геополитически и ухаещ много на руски петрол.

ОЧАКВАЙТЕ ПОДРОБНОСТИ В БЛИЦ!