Предложеният вариант на тол системата ще излезе доста скъпичък на българските данъкоплатци. Това каза народният представител от ПГ на "БСП за България" и член на Регионална комисия Манол Генов, предава "Фокус".

Той обърна внимание, че един път са дадени пари за консултации със Световната банка по тол системата. „Имаме друг договор с банката, за да ни научат как да я прилагаме. Случва се така, че процентът, който трябва да се отдели, за да обслужва цялата система, въобще не е малък и варира около 20%. Това поставя много въпросителни как и защо това е направено по този начин? БСП излезе с позиция, за да защити интереса на превозвачите и на хората, които ползват услугата транспорт. Ние предложихме редукция на обхвата на тази система. Предложихме автобусите да не плащат тол таксите, а да плащат само винетките, които плащат досега. Автобусни линии, които кръстосват из страната имат сключени договори, оферирани цени на билетите. Това може да доведе до рязко поскъпване на цените на тази услуга, която в ще се отрази рязко на джоба на българския гражданин, който ползва този вид транспорт“, коментира Манол Генов.

По думите му друг е въпросът с бизнеса. „Един път той вози. Втори път има бизнеси, които се ползват от тази услуга. При евтините стоки, които се превозват, ще бъде изключително високо отражението на стойността на тол таксата в калкулираната цена на транспорта. Затова предлагаме да бъде намален обхватът на тол таксите, той да важи само за магистралите и първокласните пътища и по всеки един маршрут и по всяко едно разстояние от точка А до точка B да има алтернативни маршрути, които да са безплатни и те да не подлежат на тол такси“, подчерта народният представител от ПГ на „БСП за България“. Манол Генов прогнозира, че тази система едва ли ще заработи на 16 август предвид несъвършенствата, като има и предвид случващото се в момента.

„Готовността на Пътната агенция клонеше към нула в края на годината. Сега се правят някакви проби. Има новоназначена тол полиция. Какво тя проверява, как проверява и дали тези първоначални тестове, с които се работи в момента ще дадат своя резултат до 16 август, е дълбоко съмнително“, обясни Генов.

По думите му самата наредба, която регулира и регламентира цените, които се предлагат за тол таксите, е изключително несъвършена. „Тук не е взета и препоръката на Световната банка, която и ние предлагаме, а именно цените за тол такстите да бъдат 60% от предложените максимални цени от банката, да може тази система да се изпробва, да се видят нейните недостатъци, които впоследствие да бъдат отстранявани“, уточни още народният представител от ПГ на „БСП за България“.

Той обясни, че БСП не е против това ползващите услугата да плащат. „Виждаме вече години наред проблема с ремонта, с рехабилитацията на пътищата“, каза той и го определи като системен.

По думите му състоянието на част от 20 хил. км от републиканската пътна мрежа е изключително лошо. „Същото е експлоатационното състояние за общинските пътища. Дълбоко се съмняваме, че тази система ще заработи на 16 август“, посочи още Манол Генов.

Попитан дали прогнозира проблеми с тол системата, Генов обясни, че и превозвачите няма да бъдат съгласни. „Чуваме вече техния глас, техните протести след излизане на предложената наредба. Мисля, че ще има голям отпор от превозваческия бизнес за приеманото й в този й вид.

Според мен няма достатъчно технологично и физическо време. Ние много пъти питахме от парламентарни трибуна и по други поводи защо я няма тази наредба. Трябва да се чуе гласът на всички, които ще плащат и които ще ползват тази услуга“, обясни още той.