Европейската комисия докладва за постигнатия напредък в борбата с дезинформацията и основните поуки, извлечени от европейските избори. Публикувани са също и последните месечни доклади на Google, Twitter и Facebook в рамките на саморегулаторния Кодекс за добри практики.
 
Българският еврокомисар за цифровата икономика и общество, сред чиито основни приоритети е борбата с дезинформацията, коментира, че създаването на мрежи за изборно сътрудничество на национално и европейско равнище са помогнали за опазване на демокрацията от опити за манипулация.
 
„Интензивната ни работа на няколко фронта от април 2018 насам подобри системите за откриване и реагиране на използването на дезинформация като инструмент за политическа дестабилизация. Повиши се и обществената бдителност по отношение на тези рискове, въпреки това трябва да се направи още много. Борбата с дезинформацията е общо и дългосрочно предизвикателство за институциите на ЕС и държавите членки“, заяви Мария Габриел.
 
Тя съобщи още, че според докладите, представени от социалните платформи за периода януари-май 2019, Google са отстранили повече от 3,39 милиона канала в YouTube за нарушаване на тяхната антиспам политика и 8 600 за кражба на самоличност. Twitter е премахнал около 77 милиона акаунта, идентифицирани като фалшиви или използващи други манипулативни техники. За първите три месеца на годината, Facebook e деактивирал 2,19 милиарда фалшиви акаунта.
 
„Онлайн платформите носят специална отговорност в борбата с дезинформацията. С активна подкрепа от наша страна, Facebook, Google и Twitter постигнаха известен напредък в рамките на Кодекса за добри практики. Сега очакваме те да запазят набраната скорост, да увеличат усилията си и да изпълнят поетите от тях ангажименти. Въпреки че е твърде рано да се правят заключения за степента и въздействието на дезинформацията по време на европейските избори, е ясно, че мерките на ЕС — с помощта на множество журналисти, проверители на факти, платформи, национални органи, научни работници и представители на гражданското общество — спомогнаха за възпрепятстване на атаките и изобличаване на опитите за намеса в нашите демократични процеси“, отбеляза още българският еврокомисар.
 
Мария Габриел призова онлайн платформите да постигнат допълнителен напредък. Те трябва да обяснят по-добре как дезактивирането на ботове и фалшиви профили е ограничило разпространението на дезинформация в ЕС, да разработят по-ефективни инструменти за повишаване на прозрачността и надеждността на уебсайтовете, на които се хостват реклами. Нужно е също платформите да предоставят по-подробна информация, позволяваща идентифицирането на злонамерени лица или държави членки, към които са насочени атаките. Те трябва да засилят своето сътрудничество с проверителите на факти и да предоставят на потребителите инструменти за по-лесно откриване на дезинформация. Не на последно място, платформите следва да дадат реален достъп до техните данни на изследователската общност.
 
„Призовавам платформите да приложат своите политики за прозрачност на политическите реклами и към бъдещите национални избори в държавите членки. Ще продължим да работим с всички подписали Кодекса за добри практики страни, включително компанията Microsoft, която се присъедини наскоро. Оставаме фокусирани също върху целта да улесним работата в мрежа на доверените проверители на факти и научните изследователи, като им предоставяме необходимите инструменти, за да работят по-ефективно. В края на годината ще направим оценка на ефективността на Кодекса за 12-месечния период на неговото прилагане и ще вземем решение за следващите стъпки“, коментира още българският еврокомисар Мария Габриел.