Проектът за политическа декрарация от 19 точки, изработена от ГЕРБ и Реформаторския блок, която да гарантира приоритетите на бъдещо правителство, продължава да се редактира до последния момент. "Скелетът" й обаче готов и одобрен и се очаква обратна връзка от Патриотичният фронт и АБВ, които разполагат с копия, дали ще подкрепят идеите в нея, твърди "Труд".
<u>Ето основните неща, по които до момента има съгласие:</u><br /> <br /> <div style="text-align: center;"><strong>ПРОГРАМНА ДЕКЛАРАЦИЯ<br /> КЛЮЧОВИ ПРИОРИТЕТИ ЗА ФОРМИРАНЕ НА СТАБИЛНО ПАРЛАМЕНТАРНО МНОЗИНСТВО В 43 НС И СЪСТАВЯНЕ НА ПРОЕВРОПЕЙСКО РЕФОРМАТОРСКО ПРАВИТЕЛСТВО ЗА СТАБИЛНО РАЗВИТИЕ НА БЪЛГАРИЯ</strong></div> <br /> Програмата за стабилно развитие на България 2014-2018 година е основа на съвместното проевропейско реформаторско правителство. Тя ще бъде реализирана от коалиционните партньори ПП ГЕРБ и Коалиция Реформаторски блок и партиите в нея. Политическите сили, които приемат основните приоритети в Програмата се ангажират с подкрепа за залегналите в нея приоритети.<br /> Коалиционно управление на различни политически партии в общ кабинет може да бъде проведено само при широко съгласие по следните основни национални приоритети в пособените сфери:<br /> <br /> <br /> <span style="color: rgb(128, 0, 0);"><strong>1. ВЪНШНА ПОЛИТИКА НА БЪЛГАРИЯ</strong></span><br /> 1.1. Запазване и потвърждаване членството на България в Европейския съюз и НАТО без промяна във външнополитическата ориентация и поетите международни ангажименти на страната.<br /> 1.2. Ефективна защита на правата и интересите на българите зад граница.<br /> 1.3. Разработване на културни политики за интегриране на българските общности в чужбина и активното им отношение към процесите в страната<br /> 1.4. Задълбочаване на евроатлантическите партньорства на България и двустранните й отношения с най-бързо развиващите се и големите икономики.<br /> 1.5. Политика на подкрепа за интеграцията на Западните Балкани.<br /> 1.6. Подготовка на България за председателството на ЕС през 2018 г.<br /> <br /> <span style="color: rgb(128, 0, 0);"><strong>2. ПРАВОСЪДИЕ</strong></span><br /> 2.1. Приемане от Парламента на дългосрочна стратегия за реформиране на правосъдната система.<br /> 2.2. Промяна в Закона за съдебната власт и изпълнение на препоръките на ЕК, посочени в докладите по Механизма за сътрудничество и оценка.<br /> 2.3. Парламентарен диалог за широк консенсус по необходимостта от промяна в Конституцията за преструктуриране на съдебната власт.<br /> 2.4. Пряко участие на граждански организации и граждани в поставянето на въпроси в изслушванията за публичните назначения.<br /> 2.5. Периодични оценки на ефективността на институциите от граждански организации.<br /> 2.6. Максимален достъп до информация за управлението на системата на правосъдие и полицията. Достъп в реално време до информацията за образуването, разпределението на делата и тяхното движение.<br /> 2.7. Въвеждане на електронно правосъдие<br /> <br /> <span style="color: rgb(128, 0, 0);"><strong>3. ИКОНОМИКА И РАСТЕЖ</strong></span><br /> 3.1. Осигуряване на ускорен икономически растеж на българската икономика за гарантиране нарастване на доходите и социалните плащания на българските граждани.<br /> 3.2. Подкрепа за развитие на българския бизнес и насърчаване на инвестициите в модерни и иновативни производства, които създават нови работни места.<br /> 3.3. Подобряване на бизнес средата в България за насърчаване на инвестиционната активност и подкрепа на българските производители.<br /> 3.4. Ускорено въвеждане на електронно управление за оптимизиране на администрацията, прозрачност на публичните дейности и превенция на корупцията.<br /> 3.5. Насърчаване на дигиталната икономика. Увеличаване на електронната търговия и разширяване на дигиталния пазар на стоки и услуги чрез:<br /> 3.5.1. Намаляване на законовите препятствия пред електронната търговия.<br /> 3.5.2. Гарантиране на сигурността на личните данни.<br /> 3.5.3. Защита на интелектуалната собственост.<br /> 3.6. Опростяване на условията и ускоряване на процедурата по започване на малък и среден бизнес;<br /> 3.7. Позициониране на България като позната и предпочитана дестинация за инвеститори в сектори с висока добавена стойност.<br /> <br /> <span style="color: rgb(128, 0, 0);"><strong>4. ПУБЛИЧНИ ФИНАНСИ</strong></span><br /> 4.1. Провеждане на политика на гарантиране на финансова стабилност<br /> 4.2. Ниски нива на бюджетен дефицит и номинален размер на публичния дълг, в това число и общинските дългове (според европейските критерии)<br /> 4.3. Консервативно и ефективно управление на държавното съкровище и публичните дългове.<br /> 4.4. Запазване на Валутния Борд до влизане в Еврозоната.<br /> 4.5. Запазване на данъчната система и ниския дял на преразпределяне на бюджетни средства от държавата под 40%<br /> 4.6. Постепенна финансова консолидация, съобразена с икономическия цикъл<br /> 4.7. Повишаване приходите в държавния бюджет и събираемостта на плащанията чрез структурни промени и обединяване на НАП и Митниците, реализирано след детайлен анализ ефективността на процеса на събираемост.<br /> 4.8. Финансова децентрализация на местните власти; Въвеждане на механизми общините да провеждат собствена икономическа политика.<br /> 4.9. Привличане на чужди директни и портфейлни инвестиции с повишената прозрачност и надеждност на българската финансова система.<br /> 4.10. 2.10.Осигуряване прозрачност на годишната доходност по спестовни продукти на застрахователните дружества и финансовото състояние на пенсионните дружества.<br /> 4.11. Нови възможности за финансиране на инвестиционни проекти и стартиращи предприятия.<br /> 4.12. Политическо решение за включване на България в Европейския Банков съюз, подкрепа и участие в създаване на Европейския енергиен съюз<br /> 4.13. Смяна на управителя на БНБ и избор на ново ръководство след необходимите законодателни промени и синхронизирането с европейското законодателство;<br /> 4.14. Нормативно регламентираната публичност на кредитната история на КТБ и нейните клиенти в рамките на българското и европейско банково законодателство и без специални закони само за този конкретен казус;<br /> 4.15. Ускорено приемане на актуализацията на държавния бюджет за 2014 година и подготовка и приемане на Закона за държавния бюджет за 2015 година<br /> <br /> <span style="color: rgb(128, 0, 0);"><strong>5. ЕВРОФОНДОВЕ</strong></span><br /> 5.1. Възстановяване доверието на Европейската комисия и възстановяване на плащанията от европейските фондове.<br /> 5.2. Ефективно и прозрачно разпределение и усвояване на европейските средства в новия програмен период 2014-2020.<br /> 5.3. Уреждане в закон на мястото и ролята на органите, натоварени с управлението и контрола на еврофондовете в цялостната система за контрол на публичните финанси в държавата с цел гарантиране на правата на бенефициентите и въвеждане на процедури по обжалване<br /> 5.4. Създаване на условия за реализиране на интегрирани проекти и регионални планове, финансирани от повече от една оперативна програма<br /> 5.5. Опростяване на процесите и правилата<br /> <br /> 6. Законодателни промени в сферата на обществените поръчки<br /> Гаранция за максимално ефективно разходване на обществените ресурси, публичност и намаляване на корупционния риск чрез:<br /> 6.1. Въвеждане на електронни обществени поръчки<br /> 6.2. Въвеждане на типови стандартизирани документи, които да се ползват от възложители и изпълнители<br /> 6.3. Адекватен контрол и механизми за прозрачност.<br /> <br /> <span style="color: rgb(128, 0, 0);"><strong>7. ЕЛЕКТРОННО УПРАВЛЕНИЕ И ДЪРЖАВНА АДМИНИСТРАЦИЯ</strong></span><br /> 7.1. Въвеждане на електронно управление като основна платформа за модернизация на държавата, ключов фактор и неотменимо условие за успеха на секторните реформи;<br /> 7.2. Подобряване функционалността на държавната администрация - повишаване качеството на административните услуги, повишена ефективност, бързина и ред в процесите на управление, вътрешен контрол и превенция от корупция.<br /> 7.3. Електронизиране на процесите на функциониране и управление в публичните сектори като здравеопазване, образование, социална политика, правосъдие с цел тяхното организационно и функционано оптимизиране, координация и качествено предоставяне на услуги за гражданите<br /> 7.4. Реформа на държавната администрация след ясен функционален и структурен анализ.<br /> 7.4.1. Постепенна промяна в структурата, функциите и състава на публичните администрации с цел оптимизиране на разходи и по-ефективно предоставяне на услуги за гражданите и бизнеса.<br /> 7.4.2. Намаляване на административните нива и процедури като средство за снижаване корупционния натиск към гражданите и другите нива на управление.<br /> 7.4.3. Създаване на стабилна и устойчива професионална администрация по основните области на политиката, която подпомага управлението и осигурява високо ниво на обслужване.<br /> <br /> <span style="color: rgb(128, 0, 0);"><strong>8. ОБРАЗОВАНИЕ И НАУКА</strong></span><br /> 8.1. Постепенно нарастване на средствата за образование.<br /> 8.2. Ново законодателство за осъществяване на реформа в системата на средното и висшето образование.<br /> 8.3. Усъвършенстване на системата за финансиране и контрол на предучилищното образование.<br /> 8.4. Разкриване на нови детски градини и въвеждане на иновативни форми на организация за ранно образование на децата в предучилищна възраст.<br /> 8.5. Равнопоставеност и конкуренция на всички форми на училищно образование и улесняване на валидирането на знанията и уменията на учениците.<br /> 8.6. Ангажиране и съпричастност на учителите и учениците в управлението на училищата.<br /> 8.7. По-добри условия за професионално образование и обучение, съответстващо на потребностите на региона и изискванията на пазара на труда.<br /> 8.8. Акцент върху възпитанието и обучението, които формират национално самочувстви и патриотичен дух сред децата и младежите<br /> 8.9. Приоритетно развитие на българската наука и иновации и прилагането им за развитие и модернициране на българския бизнес.<br /> 8.10. Връзка между средното образование и пазара на труда - подобряване качеството на професионалното образование чрез активно въвеждане на дуалната система - обучение чрез работа<br /> 8.11. Създаване на устойчив механизъм за взаимодействие между висшите училища и бизнеса<br /> 8.12. Повишаване на качеството на висшето образование и конкурентоспособността на българските висши училища в рамките на общоевропейското образователно пространство.<br /> 8.13. Въвеждане на външна програмна акредитация на висшите училища от европейски акредитационни институции, членове на ENQA и EQAR<br /> 8.14. Обвързване на минимум 50% от субсидията за обучение с качеството на образованието<br /> 8.15. Постигане на високо качество на научния продукт чрез ориентиране на държавното финансиране на научни изследвания към проектен принцип и стимулиране на взаимодействието между бизнеса и научните организации.<br /> 8.16. Реформа във Фонд &bdquo;Научни изследвания&quot;, за да се гарантира прозрачност на конкурсите и задължителен мониторинг на резултатите през целия период на реализация на проектите.<br /> 8.17. Изграждане на високотехнологични паркове и центрове за върхови научни изследвания, иновации и трансфер на технологии към българската индустрия.<br /> 8.18. Насърчаване на съвместни изследвания между научни организации, университети и предприятия; разработване и реализиране на програми за активно сътрудничество между научните институции и училищата на всички нива.<br /> <br /> <span style="color: rgb(128, 0, 0);"><strong>9. СОЦИАЛНА ПОЛИТИКА</strong></span><br /> 9.1. Запазване достигнатите нива на социалните помощи и плащания.<br /> 9.2. Продължаване на пенсионната реформа.<br /> 9.3. Устойчиво нарастване на трудовите доходи и пенсии, съобразено с темповете на икономически растеж.<br /> 9.4. Гъвкав и динамичен пазар на труда и намаление на безработицата; Нов Кодекс на труда<br /> 9.5. Политики за възстановяване на заетостта сред самонаетите лица и семейните фирми.<br /> 9.6. Разширяване обхвата на квалификационните възможности и включването в тях както на безработните, така и на активно търсещите нова работа.<br /> 9.7. Изпълнение на младежката гаранция за заетост чрез социален диалог между институциите и използване на средствата по оперативна програма &bdquo;Човешки ресурси&quot; за младежка заетост;<br /> 9.8. Изработване на индивидуални социални оценки на социално слаби български граждани и търсене на възможност за социалното им включване и осигуряване на заетост.<br /> 9.9. Разработване на програми за социално включване, които да подпомагат общините и уязвимите групи в обществото.<br /> 9.10. Продължаване на деинституционализацията и развитието на социалните услуги за деца с увреждания и за деца, лишени от родителска грижа<br /> 9.11. Превръщане на десегрегацията в държавна и общинска политика;<br /> 9.12. Насърчаване на отговорното родителство и подкрепа на тридетния модел.<br /> Продължаване на пенсионната реформа и търсене на възможности за допълнително нарастване на пенсиите<br /> <br /> <span style="color: rgb(128, 0, 0);"><strong>10. ЗДРАВЕОПАЗВАНЕ</strong></span><br /> 10.1. Подобряване качеството и достъпа до здравеопазване чрез:<br /> 10.1.1. Приоритетно инвестиране в кадрово, логистично и технически<br /> 10.1.2. Оптимизиране на доболничната и болничната здравна помощ.<br /> 10.1.3. Въвеждане на електронна здравна карта<br /> 10.1.4. Електронно здравеопазване<br /> 10.2. Приоритетно равитие на спешната помощ чрез инвестиции в ресурсното, хеническо , логистично и кадрово развитие<br /> 10.3. Формиране на модел на болнично здравеопазване, който се характеризира с предвидимост на финансовия ресурс за осигуряване качество и достъпност на лечението, и мотивация на работещите в сферата на здравеопазването.<br /> 10.4. Финансово балансиране на НЗОК, засилване и нови форми на ефективен контрол върху разходите.<br /> 10.5. Пакет от мерки за повишаване събираемостта на здравните вноски<br /> 10.6. Запазване и развитие на кадровия потенциал на здравната система.<br /> 10.7. Ефективното лекарствено лечение и качество на живот на българските пенсионери.<br /> <br /> <span style="color: rgb(128, 0, 0);"><strong>11. ЕНЕРГЕТИКА</strong></span><br /> 11.1. Преразглеждане на новите енергийни проекти и тяхната икономическа ефективност. Изграждането им само при пълно съответствие с европейските правила и директиви и при доказана икономическа ефективност<br /> 11.2. Продължаване живота на 5 и 6 -ти блок на АЕЦ Козродуй<br /> 11.3. Държавна подкрепа само за нови мощности, отговарящи на принципа за развитие на системата с най-малко разходи.<br /> 11.4. Гарантиране интереса на българските потребители и бизнеса от справедлива и поносима цена на електроенергията чрез следните мерки :<br /> 11.5. Намаляване енергоемкостта на домакинствата и бизнеса и повишаване конкурентоспособността на българската икономика.<br /> 11.6. Стимулиране на конкуренцията и ограничаване вредното въздействие на монополните и квазимоополни структури.<br /> 11.7. Избор на нов състав на регулатора ДКЕВР по принципи, гарантиращи неговата политическа независимост;<br /> 11.8. Ефективно управление на енергийния сектор чрез създаване на ново ресорно министерство; финансово оздравяване на НЕК;<br /> 11.9. Приоритет на енергийната ефективност пред изграждането на нови мощности.<br /> 11.10. Осъществяване на мащабна национална програма за енергийна ефективност на многофамилните жилищни сгради - до две години 50% от тях;<br /> 11.11. Програма за намаляване на енергийната бедност - увеличаване над 500 000 броя на български домакинства, които получават енергийни помощи.<br /> 11.12. Подобряване на информираността на потребителите за техните права, вкл. програма за образование на потребителите.<br /> 11.13. Завършване на либерализирането на пазара на електроенергия и природен газ, в резултат на което бизнеса и домакинствата да могат да избират своя доставчик на ел. енергия.<br /> 11.14. Икономически обосновано и екологосъобразно развитие на местните енергийни ресурси.<br /> 11.15. Гарантиране на енергийната независимост на страната чрез :<br /> 11.16. Проучване и експлоатация на национални находища на природен газ и нефт;<br /> 11.17. Запазване на мораториума върху сондажи за шистов газ. Доизграждане на реверсивни връзки със съседните балкански държави;<br /> 11.18. Продължаване строителството на проекта &bdquo;Южен поток&quot; само при пълно съответствие с европейското законодателство, при диалог с ЕК и при доказани икономически ползи<br /> 11.19. Структурни промени за управление на туризма и извеждането му като приоритетен отрасъл чрез решителна подкрепа от държавата и подобряване на туристическите услуги.<br /> 11.20. Насърчаване развитието на нишовия туризъм - културен-, здравен-, еко- и селски туризъм;<br /> <br /> <span style="color: rgb(128, 0, 0);"><strong>12. ТРАНСПОРТ И ИНФРАСТРУКТУРА</strong></span><br /> 12.1. Приоритетно и ускорено довършване и изграждане на големите инфраструктурни транспортни проекти за насърчаване на икономическия растеж, развитието на регионите и националната и международна свързаностна страната.<br /> 12.2. Приоритети:<br /> АМ &quot;Хемус&quot;, АМ &quot;Марица&quot;, АМ &quot;Струма&quot;<br /> Изграждане на Тунел под Шипка<br /> Северна скоростна тангента на софийския Околовръстен път<br /> АМ &quot;Калотина - София&quot;<br /> Скоростен път София - Видин<br /> 12.3. Приоритетни ЖП проекти: реконструкция на ЖП линиите:<br /> София - Септември,<br /> Пловдив - Бургас Фаза II,<br /> Драгоман - София,<br /> Видин - София, заедно с реконструкция на гарите по всичките направения;<br /> закупуване на нов подвижен състав<br /> 12.4. Подкрепа за ремонт на 2-ри и 3-ти клас пътна мрежа, свързваща местни регионални и европейски транспортни коридори.<br /> <br /> <span style="color: rgb(128, 0, 0);"><strong>13. РЕГИОНАЛНА ПОЛИТИКА</strong></span><br /> 13.1. Преодоляване икономическата изостаналост на отделни райони в страната - целенасочена инвестиционна програма в подкрепа развитието на Северозападна България, Странджа, Родопите и др.<br /> 13.2. Стимулирано развитие на изостаналите, периферните и планинските райони чрез прилагане на подхода &bdquo;водено от общността&quot; местно развитие<br /> 13.3. Интегриран подход към развитието на районите на Странджа и Сакар, Рило-Родопската област и други погранични планински и полупланински слабо развити райони<br /> 13.4. Гарантирано опазване и съхраняване на уникалните природни дадености чрез целенасочена подкрепа за създаване на възможности за развитие на биологично земеделие, алтернативни форми на туризъм, социални дейности, използване потенциала на културното наследство<br /> 13.5. Целенасочена политика за преодоляване на хроничната икономическа изостаналост на Северозападна България с ресурс от минимум 1 млрд лв. годишна инвестиция<br /> 13.6. Изграждане на нова и рехабилитация на съществуваща транспортна и комуникационна инфраструктурна мрежа в тези региони . Приоритет на скоростен път София - Видин<br /> <br /> <span style="color: rgb(128, 0, 0);"><strong>14. ЗЕМЕДЕЛИЕ И СЕЛСКО СТОПАНСТВО</strong></span><br /> 14.1. Подкрепа за развитието на балансирано, модерно, устойчиво земеделие и пазарно ориентирани, конкурентоспособни земеделски стопанства, наред с гарантираната хранителна сигурност на населението;<br /> 14.2. Приоритизиране на интензивните сектори в земеделието - животновъдство, зеленчукопроизводство и трайни насаждения, биологични производства.<br /> 14.3. Устойчиво пазарно развитие на максимален брой от регистрираните и новорегистриращите се земеделски производители;<br /> 14.4. Устойчиво развитие на селските райони и стабилизиране на човешките ресурси, ангажирани в сектора.<br /> 14.5. Уреждане на поземлените отношения на собственост с цел окрупняването на земеделските площи<br /> 14.6. Намаляване на дела на вносните суровини за преработвателната промишленост и увеличаване на дела на местните.<br /> <br /> <span style="color: rgb(128, 0, 0);"><strong>15. ЕКОЛОГИЯ И ОПАЗВАНЕ НА ОКОЛНАТА СРЕДА</strong></span><br /> 15.1. Опазване на природата, смекчаване на климатичните изменения и устойчив икономически растеж чрез енергийна и ресурсна ефективност.<br /> 15.2. Изграждане на екологична инфраструктура ,<br /> 15.3. Прилагане на принципите за интегрирано управление на водите за устойчиво управление и развитие на инфраструктурата в секторите ВиК, хидромелиорации, хидроенергетика и защита от вредното въздействие на водите.<br /> 15.4. Промени в процедурите за оценка на състоянието на околната среда. Въвеждане на принципа за икономическа целесъобразност.<br /> 15.5. Въвеждане на последователна политика за стимулиране развитието на ВЕИ. Въвеждане на екологично образование още в началното образование.<br /> 15.6. Намаляване броя на населените места, засегнати от воден режим.<br /> 15.7. Единен национален регистър на водната инфраструктурата и национална информационна система за управление на водите;<br /> <br /> <span style="color: rgb(128, 0, 0);"><strong>16. ПРЕВЕНЦИЯ И КОНТРОЛ НА РИСКОВЕТЕ ОТ БЕДСТВИЯ И АВАРИИ</strong></span><br /> 16.1. Създаване на фонд за подпомагане на пострадалите от бедствия и катастрофи (т.е. катастрофичен пул)<br /> 16.2. Разширяване на участието на въоръжените сили в интегрираната система за реакции при кризи за по-ефективна защита на населението при бедствия и кризи;<br /> 16.3. Създаване на териториален резерв по региони, в подчинение на областни управители и кметове, който да се използва при природни бедствия, крупни аварии и катастрофи.<br /> <br /> <span style="color: rgb(128, 0, 0);"><strong>17. КУЛТУРА И ДУХОВНОСТ</strong></span><br /> 17.1. Утвърждаване и развитие на културата като национален приоритет .<br /> 17.2. Превръщане на българската култура и духовност в основна на съвременния образ на националната идентичност<br /> 17.3. Приемане на Национална стратегия за развитие на изкуствата, културните и творчески индустрии, културното наследство и културния туризъм 2014-2023 г. ;<br /> 17.4. Комплексно развитие на археологическите проучвания. ; Консервацията, реставрацията и експонирането на археологическите обекти ще се реализира успоредно с изграждането на инфраструктура за тях.<br /> 17.5. Дигитализация на движимото и недвижимото културно наследство на България<br /> 17.6. Прилагане на иновативни и традиционни схеми за финансиране от публични и частни регионални, национални и европейски източници.<br /> 17.7. Създаване на публична и законодателна среда, която гарантира :<br /> 17.7.1. Медийната независимост и медийния плурализъм;<br /> 17.7.2. Прозрачност и публичност на собствеността и контрола върху медиите.<br /> 17.7.3. Законова защита на журналистическия труд.<br /> 17.8. Модерно развитие на читалищната мрежа в страната чрез допълнителни източници на финансиране; Нов закон за читалищата<br /> 17.9. Балансирано развитие на отделните региони по отношение на културната политика<br /> 17.10. Реформа в музейното дело и създаване на нов тип музейна експозиционна култура (Национален музеен комплекс БГ Лувър). Основа на промените ще е Концепцията за водещите столични музеи, разработена в предишния мандат на ГЕРБ.<br /> 17.11. Усъвършенстване на реформата в сценичните изкуства и осигуряване на средства за повишаване на стандартите на културните институти.<br /> <br /> <span style="color: rgb(128, 0, 0);"><strong>18. ОТБРАНА</strong></span><br /> 18.1. Приемственост и устойчивост на развитието на въоръжените сили чрез провеждане на реалистична отбранителна политика, която съотетства на заплахите, на съюзните ни ангажименти в НАТО и ЕС, и на наличните финансови ресурси;<br /> 18.2. Задълбочаване на трансатлантическото сътрудничество като гарант за сигурността и развитието на България.<br /> 18.3. Защита правата и интересите на българските граждани в чужбина на основата на нов Закон за консулската защита, електронни консулски услуги и система за реагиране в случаи на бедствия и извънредни ситуации.<br /> 18.4. Поддържане на съществуващите и постепенно развитие на нови отбранителни способности.<br /> 18.5. Разширяване на участието на въоръжените сили в интегрираната система за реакции при кризи за по-ефективна защита на населението при бедствия.<br /> 18.6. Преустановяване на всички зависимости на българските отбранителни способности, потенциално водещи до неустойчивост на външната граница на евроатлантическата общност.<br /> 18.7. Запазване числеността на българската армия<br /> 18.8. Активно и последователно участие в европейската външна политика и подготовка за поемане на ротационното председателство на Съвета на Европейския съюз през втората половина на 2018 г.<br /> <br /> <span style="color: rgb(128, 0, 0);"><strong>19. СИГУРНОСТ И ОБЩЕСТВЕН РЕД</strong></span><br /> 19.1. Реформа в сферата на сигурността чрез нова законодателна уредба за всички служби за сигурност.<br /> 19.2. Структурни промени чрезотделяне на ГДБОП от ДАНС с цел противодействие на криминалната и организираната престъпност и за гарантиране сигурността на гражданите.<br /> 19.3. Бързи организационни мерки за контрол върху незаконните емигранти.<br /> 19.4. Политически усилия за приемане в Шенген.<br /> 19.5. Разтоварване на МВР от несвойствени дейности и концентрация само върху присъщи полицейски и правоохранителни функции с основен приоритет събирането на годни доказателства.<br />