Служебно правителство се назначава тогава когато, не може да бъде излъчено редовно правителство по процедурата на чл.99. Това може да стане в началото на конституиране на парламента и по всяко време когато парламента действа – може да се стигне до правителствена криза (не може да се събере мнозинство което да излъчи висшата изпълнителната власт) тогава парламента се разпуска и президента назначава служебно правителство – едно от най-мощните правомощия на президента.
Основните разлики между служебно и редовно правителство са:<br /> <br /> Начинът на избор &ndash; служебното се назначава от президента <br /> <br /> Контролът &ndash; редовното правителство се контролира от парламента, при служебното правителство контролът е от президента в определена степен<br /> <br /> Тези основни разлики пораждат въпросът равни ли са правомощията на редовното и служебното правителство? Въпросът главно се свързва с хипотезата и опасенията дали кабинет назначен и и контролиран от един човек, в период на разпуснат парламент, не съсредототочава опасно много власт. <br /> <br /> Този въпрос е предмет на решение на Конституционният съд от 1995 г. което решава проблема по един добър начин. По принцип, от конституционна гледна точка , служебното правителство може да извършва всички действия, каквито може да извършва редовното правителство. <br /> <br /> Конституцията не създава друг режим различен за служебното правителство от това на редовното правителство. Но има някои обстоятелства, които поставят служебното правителство в малко по-различна обстановка<br /> <br /> - служебното правителство не може да сключва международни договори, с които да поема финансови задължения, дори и само заради това че парламента е разпуснат<br /> <br /> - служебното правителство се съставя с една основна и ясно дефинирана задача &ndash; да проведе предсрочни парламентарни избори. Това е неговата основна задача. Това означава че служебния кабинет трябва да се въздържа от приемането на кардинални, важни политически решения, защото не може да създава ангажименти, които в последствие ще изпълнява друг. Парламентарната и политическата етика го задължават да се въздържа от такива крупни ангажиращи действащи &ndash; това произтича от парламентарните традиции и морал и от неговата основна задача, отбелязва КС.<br /> <br /> КС с това решение приема че няма императивен конституционен режим за ограничаване на служебното правителство, но добрите нрави и парламент морал го ограничават в определен смисъл.<br />