Председателят на Комисията по бюджет и финанси в Народното събрание Йордан Цонев е готов с аргументите против частичното вето на президента. Пред БЛИЦ той обори и трите точки, които президентът връща – касаещи приходите, разходите и емитирането на дълг от 1 млрд. лв.
&bdquo;Съгласен съм, че трябва да се напрегнат приходните администрации и те ще направят това, но е несериозно да смятаме, че каквито и мерки да се предприемат, може да се съберат 1,8 млрд. повече приходи по консолидираната фискална програма и 1,3 млрд. повече по данъчни приходи по републиканския бюджет, при положение, че за първата половина на годината от 1,8 млрд. са събрани 400 милиона&ldquo;, обясни той. Това означава повече от три пъти да се събере през втората половина на годината. Същото е и с данъчните приходи. <br /> <br /> &bdquo;Приходната част е направена несериозно, не отчита икономическите реалности&ldquo;, каза той по отношение на президентските аргументи. <br /> <br /> По отношение на дълга депутатът каза, че той може да бъде емитиран най-рано в средата на есента. &bdquo;Дългът няма да бъде харчен, а ще влезе във фискалния резерв, където влиза всеки дълг&ldquo;, посочи той. Цонев напомни на президента, че от тези 5,6 млрд., които в момента са в резерва, на 22 август ще трябва да бъдат платени 800 млн. по заема от февруари. В края на годината пък ще трябва да се финансира и предвидения от миналата година дефицит от 1,1 млрд. Така ще останат около 3,4-3,5 млрд., при положение, че трябва да бъдат с 1 млрд. повече.<br /> <br /> &bdquo;Ние вземаме дълга, не за да го харчим за някакво непрозрачни цели, а защото имаме плащания, предвидени в бюджета, които трябва да бъдат погасени&ldquo;, категоричен беше той. <br /> <br /> На искането на президента за инвестиции в растежа той отговори така: &bdquo;Да, г-н президент, ще бъде харчен за растеж, ако има такива пари, а то няма поради дефицита, предвиден от правителството на Дянков и поради заема, който ще върнем&ldquo;. <br /> <br /> Колкото до парите от ЕС: &bdquo;Да, те са пристигнали, но те са в тези 5,6 млрд. във фискалния резерв, за които говорим. Те като пристигат, не отиват в сметката на президентството, а влизат във фискалния резерв&ldquo;, уточни той. <br /> <br /> Цонев обясни, че всички правителства са харчили пари като непредвидени разходи, които не са описани в първоначалната рамка на бюджета. Парите се харчат с постановление на Министерски съвет, в което точно се посочва целта на разхода. &bdquo;Няма никаква непрозрачност&ldquo;, заяви той. <br /> <br /> По този начин през 2010 година е изхарчена колосалната сума от 1,148 млрд., през 2011 &ndash; 367 млн., за 2012 &ndash; 410 млн. &bdquo;Предвидената сума в актуализацията е 286 млн. - най-малката за последните години&ldquo;, обясни председателят на бюджетната комисия. <br /> <br /> Той допълни, че за първите пет месеца на годината, когато са управлявали правителството на Бойко Борисов и служебният кабинет, 367 млн. са били изхарчени по същия начин, определян от президента като непрозрачен. <br /> <br /> &bdquo;Аз съм готов с мотивите за отхвърляне на ветото. Финансовото министерство също е готово. Остава юристите да кажат кога тече 15-дневният срок, кога изтича и ние ще се съобразим с него&ldquo;, каза депутатът от ДПС. <br /> <br /> На въпрос кога може парламентарната комисия да започне наново да обсъжда закона, Йордан Цонев заяви: &bdquo;Имаме готовност и веднага след ваканцията и по време на ваканцията&ldquo;.<br /> <br /> <strong>Валерия МИНКИНА, БЛИЦ<br /> <br /> <span style="color: rgb(128, 0, 0);">ОЧАКВАЙТЕ ПОДРОБНОСТИ В БЛИЦ!</span><br type="_moz" /> </strong>