В общинската фондация "Пловдив 2019" явно работят най-верните последователи и фенове на кмета Иван Тотев. Чиновниците са усвоили до най-малките детайли поведенческия модел на своя патрон - решават всичко сами, стоят над нещата и не дават никаква информация, пише "Марица".

От фондацията въртят на пръста си съветниците в местния парламент, които все така си чакат тримесечните отчети за дейността на "Пловдив 2019".

Директните въпроси за заплащането на шефовете на фондацията и начина, по който се изразходват над 1,5 млн. лева годишно за издръжка, се отминават с мълчание. Фондацията прилича на масонска ложа - в нея се спазва строга йерархия и най-вече - дълбока тайнственост.

Моделът на управление на общинската администрация бързо е хванал корени и в "Пловдив 2019". Служителите й отказват всякакъв достъп до информация за рекламните договори с трети юридически лица, за всички по-големи инициативи и събития, случващи се със солидно финансиране.

Това важи както за цялата инициатива по Европейска столица на културата, така и за най-бюджетния фестивал „Hills of Rock”, който струва милиони на Община Пловдив всяка година.

Практиката по света е за всяко подобно събитие, провеждано с публична подкрепа, финансиращата институция да оповестява приходите или разходите до стотинка. Какво дава и какво получава Пловдив обаче от въпросния рок фест, си остава дълбока тайна.

За сравнение, управата на датския Орхус, който домакинства Европейска столица на културата през 2017 година, оповестяваше в тридневен срок всички договори, които местната общинска структура подписва във връзка с инициативата.

Приходите от всички спонсори са публично оповестени и голяма част дори получават почетни грамоти за подкрепата си към града и инициативата.

При нас информацията за парите от спонсори сякаш е защитена по кодекса на омертата. Същото се отнася и за информацията по изпълнението на финансовия план, заложен в апликационната форма на кандидатурата и подписания договор за домакинството.

Припомняме, че когато бе одобрена за Европейска столица на културата, Община Пловдив пое ангажимента да осигури 10 млн. лева от частни спонсори. До момента обаче няма никаква информация за договорите и взаимоотношенията на донорите с фондацията, сякаш ръководителите на "Пловдив 2019" са забравили, че структурата, в която работят, е публична, а не частна.

Проблемът е, че явно няма кой да контролира нейната дейност, а когато една работа се върши на тъмно, винаги следват съмненията, че в нея има нещо нередно. Същото се случи и с избора на партньори за откриващия уикенд на ЕСК.

А въпросът правомерно ли са изразходвани обществените средства за въпросното събитие все още чака своя отговор от прокуратурата. Тя наистина се сезира по публикациите в медиите, че за 2 часа на 12 януари са похарчени твърде много пари.

Разследването обаче явно е много тежко и гражданите ще трябва да потърпят още известно време, за да чуят обичайното за подобни случаи - няма данни за закононарушение или престъпление. Докато от Свободна Европа не кажат нещо друго.