Euronews: България в Шенген от 31 март – скачат ли яко цените на транспорта и туризма
В Хърватия, например, последва повсеместно повишаване на цените след влизането в Шенгенското пространство
България и Румъния се присъединяват към Шенген: експерти говорят за това какво ще означава това за цените, транспорта и туризма. Март се очертава да бъде вълнуващ месец за Румъния и България.
Така пише в свой обзор Euronews, посветен на промените, които се очакват в България и Румъния след влизането в Шенген. Обзорът обхваща главно цените, транспорта и туризма.
Балканските страни ще влязат официално в Шенгенското пространство на 31 март.
Тогава те официално ще се присъединят към Шенгенската зона, която позволява свободно движение между държавите членки за 400 млн. граждани.
Макар че и двете страни са членки на Европейския съюз от 2007 г., те все още са задължени да показват паспорти при влизане в други страни от ЕС. За разлика от много други европейски граждани.
През 2024 г. граничният контрол за двете държави ще бъде опростен и вероятно ще се променят и много други аспекти.
Много се спекулира дали България и Румъния ще последват стъпките на Хърватия, която наскоро влезе в Шенгенското пространство и която беше широко критикувана за повсеместното повишаване на цените след влизането си.
Не се очаква в близко бъдеще България и Румъния да преминат към еврото, както направи Хърватия. Но без изненада почти веднага ще има промени.
С помощта на експерти от региона ви представяме всичко, което можете да очаквате на 31 март.
Ще се повишат ли цените, когато България и Румъния се присъединят към Шенгенското пространство?
Илейн Уорън е експерт по пътувания и основател на блога The Family Cruise Companion.
Тя се надява, че присъединяването към Шенгенската зона няма да доведе до незабавно покачване на цените. Което може да отблъсне потенциалните туристи.
„Засилената конкуренция може да балансира всяка тенденция за твърде рязко повишаване на цените в най-посещаваните места.
Тъй като пътниците могат лесно да сравняват цените през границите, хотелите и другите предприятия ще искат да останат конкурентни по отношение на цените“, казва тя пред Euronews Travel.
Изглежда обаче, че е твърде рано да се каже какво точно може да се случи.
„Възможно е също така някои разходи постепенно да се уеднаквят в по-голяма степен между страните от Шенген. Но като цяло смесицата от ефекти – повече посетители, но и по-ожесточена конкуренция – предполага, че въздействието върху цените няма да бъде ясно изразено.
Популярните места може да отбележат скромно увеличение, докато селските райони и потребителските цени ще бъдат подложени на натиск за намаляване“, добавя Уорън.
„Не можем да отречем, че присъединяването към Шенген изглежда ще даде огромна енергия на туризма в Румъния и България“.
Техните икономики ще получат значителни нови възможности. Ще бъде интересно да видим как ще се развият посещенията и бизнесът в двете страни през следващите години.
Роберт Блашчик, ръководител на отдел „Стратегически клиенти“ в глобалната финтех компания Conotoxia, казва пред Euronews Travel, че макар потенциалните промени да не са еднозначни, има надежда както за страните, така и за посетителите.
Присъединяването към Шенгенското пространство има доста неутрално въздействие върху цените в тези страни. Особено в началото.
Незначителното положително въздействие на намаляването на времето и разходите за автомобилен транспорт няма да се усети първоначално.
Той казва: „В по-дългосрочен план то има тенденция да се компенсира от по-силното търсене, стимулирано от нарастването на броя на посетителите. Въпреки това въздействието върху туризма е недвусмислено.“
Какво въвеждат България и Румъния, за да привлекат туристи?
Румъния и България все още са известни като доста „извън утъпканите пътища“, рядко посещавани от туристи. Това обаче не означава, че те няма какво да предложат на посетителите.
Независимо дали става въпрос за известния в ТикТок спа център Therme в Букурещ, за перспективните парти градове на Черно море или за София, оживената българска столица, има много неща, които да привлекат туристите на изток.
Лучия Пола е експерт по пътувания и основател на блога за пътувания Viva La Vita. Тя е почитателка на Румъния и България и се надява, че преместването на Шенгенската зона ще отвори страните за ново поколение туристи.
„Нямам търпение да видя как повече пътешественици ще открият тези скъпоценни камъни, казва тя пред Euronews Travel.
„Очаквам рязък ръст на туризма, което може да доведе до по-голяма конкуренция между доставчиците на туристически услуги. – а това означава още по-достъпни възможности за настаняване и транспорт!“
Устойчивото пътуване е много актуална тема в момента, като туристите все по-често избират по-екологични методи на транспорт, за да достигнат до своите дестинации.
Лучия се надява, че балканските страни ще вземат това предвид, докато се опитват да привлекат повече туристи.
„Посетителите ще имат повече свобода да изследват със собствено темпо и да използват по-екологични варианти като влакове и велосипеди.
Тази промяна би могла да насърчи по-дълбокото оценяване на местните култури и отговорните туристически практики, което ще бъде от полза както за околната среда, така и за общностите, които посещаваме“, казва тя.
Известно е, че липсата на строги проверки по границите без привилегии по Шенген отблъсква туристите, които смятат, че не си заслужава да се занимават с това.
Това може да се промени – буквално за една нощ, казва експертът по пътувания и съосновател на StayNewEngland.com Майкъл Донован.
„Когато посетих България в началото на 2000 г., границите, които не са от Шенген, добавиха сложност, която възпря някои независими туристи.
Мисля, че след очакваното присъединяване към ЕС ще видим повече туристи с раници и туризъм в стил „Евротрип“, особено сред по-младите европейци.
Тази демографска група рязко повиши местните икономики на други места след Шенген“, казва той пред Euronews Travel.
В по-дългосрочен план пълната интеграция вероятно ще повиши и стандартите в туристическата инфраструктура като средство за посрещане на по-големи обеми.
Като цяло това е една вълнуваща стъпка за региона, която според мен ще увеличи дълбоко неговата значимост на международната туристическа карта през следващите години, добавя Майкъл.
Може ли Румъния и България да станат жертва на свръхтуризма?
Макар да е ясно, че влизането на страните в Шенгенската зона ще увеличи туризма и ще подкрепи икономиките им, има опасения, че свръхтуризмът, който е толкова разпространен в Европа, скоро може да се превърне в проблем.
Ритеш Радж, главен оперативен директор и главен изпълнителен директор на CuddlyNest, платформа за резервации за настаняване, смята, че „включването в Шенген може да доведе до свръхтуризъм в популярни дестинации в Румъния и България“.
В популярни туристически дестинации като Венеция, Барселона и Малага жителите дават отпор след години на неуважително поведение на посетителите.
„Цените в Букурещ са изключително прилични, независимо дали става въпрос за хотел или за цената на една бира.
В сравнение с повечето други европейски столици Букурещ със сигурност не привлича същия брой хора, но това носи своите предимства, тъй като не се усеща прекалено натъпкан с туристи и пренаситен от тълпи.“ Това казва Том Бурлет от The Stag Company.
Ритеш се опасява, че с течение на времето и в България, и в Румъния може да се наблюдава подобна тенденция.
„Новата им популярност може да доведе до скок в цените на настаняването, местните стоки и услуги, тъй като повишеното търсене често води до увеличаване на разходите“, казва той пред Euronews Travel.
Това обаче не е предрешено, казва той.
„Увеличеният туризъм би могъл също така да стимулира диверсификацията на дестинациите.
По-голямата достъпност може да доведе до проучване на места, които не са посещавани, като по този начин ползите от туризма се разпределят по-равномерно в цялата страна – тенденция, която може да доведе до по-устойчив и приобщаващ растеж в туристическия сектор.“
Ритеш предполага, че балансът между нарастващия туризъм и липсата на верижни щети зависи от властите на страните.
Според него успехът „до голяма степен ще зависи от това как Румъния и България управляват своите туристически политики и инфраструктура в условията на увеличен брой посетители“.
Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук
Последвайте ни
1 Коментара: