Висим средно по около 3 часа през уикенда на границите с Гърция и Турция, съобщава „Телеграф“. Трафикът тогава е най-натоварен, защото освен потока от туристи, към колоните се включват и гастарбайтерите, които вече започнаха да се завръщат от Турция към Германия, обясниха граничари.

Километричните опашки се трупат обичайно от 8 часа сутринта докъм 18 ч., след което движението се разрежда. От Гранична полиция отправиха и съвет към пътуващите: „Тръгвайте рано сутрин около 5 ч. или късно вечер – около полунощ, и ще пресичате граничните контролнопропускателни пунктове за максимум 15-20 мин“.

Сблъсъци

Освен големия брой нашенци, които се трупат към границата с Гърция, за да прекарат няколко дни на Егейско море, другият основен фактор за висенето на опашка са катастрофите.

„Най-много произшествия стават в дефилето, тъй като пътят е тесен, има много завои, а повечето хора бързат“, обясниха пътни полицаи. По думите им стане ли по-сериозна катастрофа обаче, трасето към Кулата се затапва и се образува километрична колона.

„Забелязали сме, че ПТП-та стават в обедните часове, когато и жегата стане нетърпима. Доста хора не включват климатици, за да харчат по-малко гориво, и това допълнително усложнява обстановката“, споделиха катаджиите. Последният пример за сериозен сблъсък беше миналата седмица, когато заради водач на камион, който загина, пътят стоя повече от 2 часа затворен.

На практика агонията с висенето се удължава с около 1 час при подобни удари. Вече все по-често се случва и прегрели автомобили да задръстват дефилето.

Отпуски

Освен висенето на ГКПП-Кулата големи опашки се образуват и на ГКПП-Капитан Андреево. „В момента проблемът не е толкова на изход в посока Турция, а на вход. Причината е, че гражданите на Турция вече започнаха да се завръщат към Европа, тъй като отпуските им свършиха.

На вход за България се чака минимум 3 часа, трафикът е много натоварен. На изход не отнема повече от 20-30 минути, за да преминете проверките“, обясниха служителите на ГДГП.

„Капацитетът на работа и мерките за сигурност са засилени, за да се предотвратят проблемите на чужденците, които влизат и излизат от Турция. Това става при 3 гранични пункта с България и един с Гърция, намиращи се на територията на окръг Одрин, Северозападна Турция”, заяви губернаторът на Одрин Юнус Сезер, цитиран от „Хабер“.

Сезер посочи още, че има увеличение на трафика на автомобили и пътници на граничните пунктове към ЕС, затова е разговарял със съответните гранични власти в България и Гърция и ги е помолил и там да бъде увеличен капацитетът и скоростта на обработка на преминаващите през границата туристи и посетители, за да бъде адекватно посрещнат и обслужен летният трафик.

Сезер обяви официални данни, според които има 15 процента увеличение на пътническия трафик тази година в сравнение с първите 5 месеца на миналата година.

„През първите 5 месеца на тази година 4 842 877 пътници са влезли и излезли през граничните ни пунктове в Одрин. Броят на превозните средства също се е увеличил с 10 процента спрямо първите 5 месеца на миналата година. Тази година имаше 1 975 273 влезли и излезли превозни средства.

Илинден, Термес и Малко Търново са алтернативи

Пътуващите към Гърция и Турция за почивка имат алтернативни ГКПП, които могат да използват, без да чакат на опашка. Особено пунктът Златоград – Термес, който отвежда от Смолян до Ксанти, е само за автомобили и никога няма опашка.

Около пункта при Илинден – Екзохи на моменти се заформят леки опашки, тъй като все по-често и във Фейсбук се препоръчва като алтернатива за Кулата и много хора взеха, че се научиха да го използват. Другият вариант от Кърджали през Маказа се използва основно от румънци и там също стават големи опашки.

Що се отнася до Турция, там алтернативите на Капитан Андреево са Лесово и Малко Търново. Тази година Малко Търново е поносим вариант, но с изключение на съботите и неделите, когато много бургазлии ходят на пазар в Лозенград, Люлебургаз и Одрин.

През седмицата се минава бързо, стига да няма прекалено много автобуси, които се пропускат приоритетно от митничарите. Пунктът е забранен единствено за тирове.

Ремонтът на Дунав мост ужасява туристите

Интензивният трафик на границите с Румъния за товарни автомобили е значителен проблем, а с ремонта на Дунав мост при Русе адът настана и за летните туристи, които идват на почивка у нас, в Гърция и Турция. На границата с Румъния трафикът е особено интензивен и на граничните пунктове Кардам и Оряхово, които не стават за алтернативни маршрути, тъй като са задръстени от тежкотоварни автомобили на изход.

Поради основен ремонт на българския участък на Дунав мост при Русе е въведена временна организация на движение. Трафикът се осъществява в една лента с пропускателен режим, регулиран със светофарна уредба. Това предизвиква страшна тапа и чакане с часове, за да се премине от Румъния в България.

Румънските власти не пропускат товарни автомобили единствено през ГКПП Дуранкулак, което е добра алтернатива за туристите, но капацитетът на пункта е малък.