Окончателно! Летище Пловдив остана без перон, присъдиха и новата му част на частника
В крайна сметка съдебните експертизи са показали, че новопостроената част няма самостоятелен достъп на въздухоплавателни средства и необходимата обслужваща техника за натоварване и разтоварване на пътници
ВКС не допусна касационно обжалване на решението на Апелативен съд – Пловдив, с което се постанови, че целият перон на Летище Пловдив е собственост на частната фирма.
Така държавата загуби окончателно битката за новата и старата част на перона, като частната фирма „Летище Пловдив“ АД вече е собственик на 110 дка от перона на пловдивския аеропорт.
Преди година държавната фирма „Летище Пловдив” ЕАД окончателно загуби перона от 62 дка след решение на Върховния касационен съд. Съдебната сага, която се върти от години в съдилищата, обаче остана за новопостроената част от перона за 47,4 дка през 2009 година.
Още през ноември 2021 година Апелативният съд прие доводите, че построеният през 1982 г. перон от 61752 кв.м. и построените допълнително през 2009 г. при реконструкцията и разширението 47420 кв.м. съставляват единно съоръжение. Поради това Апелативният съд присъди и новата част, построена от държавата на частното дружество.
В крайна сметка съдебните експертизи са показали, че новопостроената част няма самостоятелен достъп на въздухоплавателни средства и необходимата обслужваща техника за натоварване и разтоварване на пътници, поща или товари, зареждане с гориво, паркиране или техническо обслужване, без да се преминава през построения през 1982 г. перон.
В момента летището се стопанисва на 100 % от „Летище Пловдив” ЕАД, което е изцяло държавна собственост, а другата компания, която е частна, претендира за терените - „Летище Пловдив” АД, а в нея все още има малък държавен дял.
Съдебната сага между държавата и компанията е още от 2015 година. Тогава летището спира да плаща наема от 20 000 лева на месец за ползване на перона и другите сгради, собственост на дружеството. Точно преди това от частното дружество са поискали 140 000 лева месечен наем за съоръженията си.
Това означава, че го груби сметки частникът може да заведе дела за 12 млн. лева без лихвите за неплатените наеми и пропуснатите ползи.
Следващата въпросителна е и каква ще е съдбата на Летище Пловдив, която не може да оперира без перон. Вариантите са няколко – държавата откупува перона или му плаща наем, другият е да се построи изцяло нов перон, което обаче би стрували немалко пари, а през това време летището как да функционира.
Как перонът на летището се оказа в частни ръце?
„Летище Пловдив” АД е уникална партньорска конфигурация, която може да послужи за христоматиен пример за това как се разсипва държавна структура.
Още през 1995 година държавата апортира сгради и техника и първоначално нейното участие в смесената фирма е 55 %, а три години по-късно делът е стопен на 36 на сто. През години с вдигането на капитала, акциите на държавата става все по-малко. Така от мажоритарен акционер тя се превръща в миноритарен, а голяма част от собствеността отива в „Летище Пловдив” АД, за сметка на държавното предприятие.
Години наред новото дружество – „Летище Пловдив” ЕАД плащаше наема за складовете и перона, докато държавата реши, че всичко това е тяхна собственост и започна да води дела. Междувременно през 2009 година перонът на летището бе разширен значително от държавата , като на него бяха направени четири нови места за кацнали самолети. Самите те вече също са в активите на частната фирма.
Последвайте ни
0 Коментара: