Заседналият преди малко повече от месец край резерват "Яйлата" кораб Vera Su продължава да сее отрова в морето. Изтичане на части от товара му от карбамид бе регистрирано миналия уикенд, след като дни наред големи вълни заливаха плавателния съд, останал дни наред без екипаж, съобщава "Труд".

Замърсяването се увеличава ежедневно, като последните проби отчетоха 10 пъти по-високи от нормата нива на амониевия азот във водата край кораба и наличие на нефтопродукти край носа и кърмата му.

От МОСВ обявиха, че засега опасност за околната среда няма. Според местни хора обаче рибните пасажи по иначе благодатното през есента крайбрежие на Камен бряг са се изтеглили навътре в морето и в мрежите не влиза почти нищо.

Рибарите се молят кризата да приключи бързо, но планираният за 21 октомври старт на разтоварването на 2800 т азотен тор от кораба бяха блокирани от силен югозападен вятър и 3 бала вълни. Операцията бе предшествана от двудневна подготовка, при която с хидравлика за преглед бе отворен хамбарът на плавателния съд. Установи се, че вълните са разводнили намиращия в носовата част карбамид, но според изпълнителния директор на "Морска администрация" кап. Венцислав Иванов в трюма още има и сух товар.

Два дни спасителните екипи изпомпваха наводненото машинно отделение, за да изправят наклонения на левия си борд кораб, но в четвъртък вълните отново почнаха да го прехвърлят. Преди влошаването на времето в цистерни на катер бяха изпомпени вода с разтворен карбамид и дизелово гориво от аварийния генератор на борда, за да се ограничи риска от замърсяване на водата.

Според първоначалния план на ИАМА претоварването трябваше да продължи 3-4 дни, а в следващ прозорец на затишие да бъде изтеглен и корабът. Заради влошаването на времето провлачените с буксир от Варна до Балчик три баржи не стигнаха до "Яйлата", а в Областния координационен щаб започна обсъждане на нов план за спасителната операция.

Идентичен инцидент край датски остров предизвика буря от коментари и сравнения в морските групи в социалната мрежа. Заседналият на 18 октомври в плитчина край Борнхолм кораб с азотен тор бе изваден за 3 дни. Датските служби се качиха на борда му веднага, арестуваха кораба и дадоха на собственика и застрахователя 72 часа срок за реакция. Последвалата спасителна операция отне 11 часа.