„Искам възмездие за всички убийци на пътя, искам да се промени законът.” Тези думи сме чували много пъти, пише "Марица", след анкета сред пловдивчани.

Изричали са ги близки на загинали във войната на пътя. Те отекват в съзнанието ни веднага щом излезе информация за поредната катастрофа, взела жертви. Но... както е казал народът - керванът си върви, кучетата си лаят. Убийците най-често се разминават с леки присъди и продължават напред, така както са живели преди инцидента. Чувстват се като господари на пътя, много от тях пият, дрогират се и сядат зад волана, без да им мигне окото. Ако отново прегазят човек, пак ще им се размине. А роднините на жертвата цял живот не могат да се примирят с  болката. Гневът срещу несправедливите наказания за убийците на пътя расте у тях  с всеки изминал ден. Докога така? И докога Пловдив  ще води черната статистика в България за най-много загинали на пътя? Градът, който ще е Европейска столица на културата и който се гордее, че е най-старият жив град в Европа,  заслужава ли да е на първо място по смърт на пътя?
 

От Marica.BG са попитали читателите: „ Защо Пловдив води черната статистика за най-много загинали на пътя?”. В нея са се включили само 689 души и са посочили един от петте варианта, които са били задали. Резултатите показват, че най-много хора са избрали опцията „Пловдивските шофьори удариха в земята и перничани по наглост и простотия на пътя”. 36.97% са категорични, че хората, които всеки ден сядат зад волана и пътуват по булеварди и улици в града, не спазват правилата за движение. Една приятелка, която живее в Стара Загора,  преди време ми сподели, че в Пловдив си е страшно да шофираш - изпреварват отляво и отдясно, без да дават мигачи, засичат както си искат, а тези, с мощните джипове, обикновено са много нахални и се бутат първи да минат.  

 „Какво се случва по улиците на Пловдив? Превърнахме пешеходците в лекоатлети, майките с деца, възрастните хора - всички дават спринт, когато пресичат, а има шофьори, които като че ли нарочно тогава дават газ. Всяка вечер между  23,00 и 24,00 часа основните булеварди -  „Източен” , „България”, „Цар Борис ІІІ”, са се превърнали в писти, по които се състезават мотористи и автомобилисти. Мерки не се взимат. Живея на оживен булевард и  чувам как по цяла нощ си правят състезания, никой не ги спира. Необходими са повече патрули, контролиращи шофьорите и пътния трафик в града. Ако не се вземат мерки, ще продължават да гинат хората.  Болно ми е, че според статистиките най-големите престъпници по улиците сме ние, пловдивчани. Когато си дойда от София в Пловдив, ме е страх да карам.  Никой не ти дава път, ако пуснеш мигача, ще те засекат. Всеки се мисли за невероятен състезател.” Това са думи на бившия пловдивски депутат доц. д-р Димитър Шишков, който миналата година постави въпроса в парламента и поиска мерки от тогавашния министър на МВР Румяна Бъчварова. Близо година по-късно сякаш нищо не се е променило и проблемът остава.  

Според 20.82% от включилите се в анкетата ”Съдът винаги прощава на шосейните убийци и шофьорите се чувстват безнаказани”. Много са примерите в подкрепа на тази теза, но най-фрапиращ е този с Катя Лерца. 40-годишната бизнес дама, която уби намясто пътния полицай Делян Палазов с мощния си джип, беше заловена да кара без книжка месец след инцидента. Тя се размина с ареста срещу гаранция от 10 000 лева, която беше намалена на 6000. Но тъй като свидетелството е било отнето от прокуратурата, а не от МВР, то според тънки юридически подробности шофирането от нейна страна не се води престъпление, а административно нарушение. Също срещу 10 000 лева излезе алкохолният бос Тодор Неделчев, срещу когото има повдигнато обвинение, че при управление на автомобил „Нисан Навара“  е нарушил правилата за движение и по непредпазливост е причинил смъртта на 85-годишен велосипедист. Стана ясно, че имал 38 нарушения на Закона за движение по пътищата. Бройката не е никак малко. Има шофьори, които сякаш колкото повече ги наказват, толкова повече нарушения правят. Плащат глобата и продължават по същия начин. 

20.52% от читателите ни са маркирали  варианта „Трафикът в града е ужасен и шофьорите изтрещяват заради тапите”.  Безспорно задръстванията в делничните дни са кошмарни и няма как да не се ядосаш, ако ти се наложи да чакаш дълго на светофара, докато се източи километричната колона и преминеш, а в същото време закъсняваш за работа. Тогава най-често клаксоните влизат в действие, както и псувните. Има случаи, когато агресията взима връх.  Миналата година един сватбар, който попадна в тапа на ул. ”Отец Паисий”,  реши да си разчисти пътя, стреляйки във въздуха. Преди време двама шофьори се биха в Кючука, защото единият засякъл другия с колата. 

Според 18.05% от включилите се в анкетата няма контрол от КАТ, а 3.64% са на мнение, че „Пешеходците са виновни. Минават където им хрумне, без да се оглеждат”. 

Ако не се вземат спешни мерки,  Пловдив ще продължи да заема челните места по жертви на пътя и да бъде най-опасният град за шофиране в България. А никой не е застрахован.