Пловдивчанин си купи Land Rover втора употреба за 14 000 лева и плати още близо 5 000 лева за ремонт. Той подава съдебен иск продавачът да му заплати сумата за ремонт, но съдът го отрязва, като дори го осъжда да заплати направените по делото разноски в размер 1320 лева, пише Plovdiv24.bg.

Мъжът претендира пред съда 4 765.59 лева лева за направените от него разноски за отстраняване на всички констатирани недостатъци по автомобила, консумативи и нотариални разходи, ведно със законната лихва от предявяване на иска до окончателното изплащане на задължението.

В иска се твърди, че на 28.10.2019 г. той е закупил личен автомобил Land Rover, модел "Дискавъри 3“, за сумата 14 000 лева, но по настояване на продавачите в договора е отразена цена 7200 лева. Непосредствено след закупуване на автомобила ищецът е установил доста повреди, което наложило да закара същия за преглед в различни сервизи.

При преглед в сервиза на "Мото Пфое“ ЕООД Пловдив са констатирани някои повреди по ходовата част: повреден преден сензор за паркиране, течове на масло от картера и от буксата на скоростната кутия, преден и заден диференциал – виене, свирене и други – признак за наличие на метални стружки в маслото на двата диференциала.

За допълнителен тест в сервиза ищецът е заплатил сумата 126.72 лв., била му е издадена и проформа фактура за стойността на честите, необходими за да извърши ремонт на ходовата част на същия на стойност 4957.79 лева /заплатени от него/, същият е сменил: акумулатора, маслото, заедно с филтри на скоростната кутия, маслото на раздатката и на двата диференциала. Мъжът е изпратил до ответниците нотариална покана, с която ги кани да уредят отношенията си, като им е предложил да изкупят обратно автомобила си, или да му заплатят за извършените ремонти, но същите не са се явили.

Продавачите, чрез адвокат, оспорват иска като неоснователен, молят същият да бъде отхвърлен. Те заявяват, че не е ясно на какво основание ищецът претендира солидарна отговорност. Признават, че между тях е налице облигационно отношение - сключен договор за покупко-продажба на МПС, но останалите твърдения са неверни.

Завяват, че посоченото МПС са продали в изправно състояние, както че  е продадено на посочената в договора цена, след преглед в сервиз, на които е присъствал и ищецът. Твърдят, че от датата на продажба на автомобила до прегледа на същия в "Мото Пфое“ ищецът е изминал 2210 км. Прави се възражение, че искът е погасен по давност. Оспорва се част от представените писмени доказателства. Ангажират се доказателства, претендират се дори разноски.

След като прецени събраните по делото доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност, съдът намира иска на купувача за неоснователен.

В подписания договор е посочено, че МПС-то се продава в такова състояние, в което се намира в момента на продажбата за сумата 7200 лв., която сума продавачите са получили напълно и в брой от купувача при сключване на договора. Посочено е също, че МПС-то в момента на продажбата е в движение.

От показанията на свидетел – син на ответниците се установява, че ищецът е харесал автомобила, пробвал го е в присъствие на свидетеля (който се возил в автомобила), който карал доста екстремно и бързо. След като ищецът е изпробвал и харесал колата, са уговорили дата за продажбата и. Автомобилът е бил непълно изправен, без забележки и дефекти. Преди продажбата по настояване на ищеца, автомобилът е проверен в сервиз в Пловдив, където е установено, че всичко по същия  е наред.

Преди продажбата въпросния автомобил е бил проверен в сервиза на свидетеля, там са му сменяни: масла, филтри, волана и маншон на полуоската. 

По делото има противоречиви данни за цената на автомобила,  от договора за покупко-продажба е видно, че същия е продадена за сумата 7200 лв., а от преводните нареждания се установява,  че платената цена за автомобила е 8 000 лева (по малка от средната пазарна цена на автомобила).

Преди датата на продажбата на автомобила са били сменени: масла, филтри, маншон и ремонтиран волан. На 18.11.2019 г. при проверка в сервиз са констатирани различни повреди, за които няма приложени фактури за извършен ремонт. Към 19.11.2019 г.  са закупени 4 бр. гуми, като няма посочена връзка с процесния автомобил. Те са консуматив за автомобилите, като тяхното състояние може да се оцени визуално, т.е. ищецът е имал възможност да ги оцени на 28.10.2019 г. когато е сключил договора за покупко-продажба.

Към 19.03.2020 г. не може да се оцени състоянието на автомобила, тъй като в приложената фактура не е посочено какъв ремонт е бил извършен. Към 06.04.2020 г. автомобила е бил във влошено техническо състояние, за което свидетелства извършения ремонт и вложените материали/ консумативи. До тази дата са били изминали 5 месеца, от датата на придобиване на автомобила от ищеца, към която дата автомобила е изминал около 4322 км. във владение на ищеца.

Към 02.11.2019 г. при проверка в сервиз не са констатирани повреди в автомобила. На 18.11.2019 г. автомобила е бил във влошено техническо състояние, за което свидетелстват извършена диагностика в официалния сервиз. До тази дата са изминали 20 дни от продажба на автомобила, със същия е изминат пробег 2110 км. Повредите по автомобила, които най-вероятно са били налични по автомобила и за които има данни от проверка в официалния сервиз на "Ровър" са посочени в заключението. Стойността на ремонта за отстраняване на повредите е 4 782.26 лева.

От приетата по делото експертиза на вещото лице неоспорено от страните се установява, че към датата на продажбата на автомобила, същият е в експлоатация 12 г., 3 м. и 4 дни и не е подлежал на гаранционно обслужване от представителството на марката. На 02.11.2019 г. при проверка в сервиз "Джоро 03“ ЕООД не са били констатирани повреди по автомобила. А на 18.11.2019 г. в сервиз на представителството на "Мото пфое“ ЕООД са констатирани подробно посочени повреди. При използване на нови части за ремонт ще е необходима сумата 8 379.65 лева с ДДС.  

До тази дата са изминали около 5 месеца, от датата на придобиване на автомобила от ищеца, към която дата автомобила е изминал 4322 км във владение на ищеца, поради това не може да се направи връзка м/у техническото състояние на тази дата с техническото състояние към 28.10.2019 г, когато е сключен договора  за покупко-продажба. Ако авточастите за подмяна са били оригинални, то стойността на ремонта би възлизал на 8 379.65 лв. с ДДС.  

Практиката показва, че на свободния пазар на автомобили у нас попадането на автомобил с параметри на изследвания, но "без забележки“ е рядкост.  Придобиването на собственост при покупко-продажба може  да стане по няколко начина: на реална пазарна стойност, под реална пазарна стойност и над реална пазарна стойност.

Експертизата не изключва възможността търговския нюх (преценка) на страните и познанието им да се възползва от добрата моментна сделка. Напълно възможно е още едната и другата страна (подавач и купувач) да не са знаели за проблеми по автомобила към датата на продажбата му.

Исковете на купувача по чл. 195 от Закона за задълженията и договорите се погасяват с изтичане на една година от продажбата на недвижими вещи и на шест месеца при продажбата на движими вещи, съгласно разпоредбата на чл. 197 ЗЗД, припомнят съдиите.

В сключения между страните договор е посочено, че към момента на продажбата автомобила е в движение, както че същият се продава в такова състояние, в което се намира в момента на продажбата.

От така събраните доказателства не се установява, че същият е закупил автомобила с посочените недостатъци – за което е бил необходим ремонт, които той е извършил след 5 месеца и пробег 4322 км., за да може да се ангажира отговорността на ответниците да заплатят претендираните суми за ремонт

Ето защо Съдът отхвърля предявения иск като неоснователен и недоказан, а купувача е осъден да заплати на продавачите направените по делото разноски в размер 1320 лева - за адвокатско възнаграждение 800 лв.,и други.

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук