Защо полицаи глобяват наред на това място край морето
Този проблем с липсата на обозначение и яснота за това кои места са забранени за всичко друго освен пешеходци, е наличен в Бургас от години
От няколко дни полиция глобява масово велосипедисти и водачи на тротинетки, навлезли в пешеходните зони на Бургас.
Причината, поради която немалко отговорни водачи на велосипеди си изпатиха с фишове обаче не са самите те - те са странична жертва на безразсъдните (не всички, които управляват ИЕПС се причисляват към това определение) тротинеткаджии, които препускат безумно по алеи и тротоари сред хората и създават предпоставки за сериозни инциденти.
Нещо повече - те вече причиняват такива, а високата скорост, с която се движат прави ситуацията още по-опасна, съобщава "Флагман".
Всъщност точно този тип превозно средство е в основата на повечето реактивни действия, които сега подема полицията в морския град. Докато доскоро, буквално допреди 1 година, да се движиш с велосипед по пешеходните зони беше забранено, но при нормално управление се „подминаваше” от органите на реда, сега те са безкомпромисни.
Можете да ги видите на входа на пл. „Тройката” откъм ул. „Ген. Гурко” и „Аспарух”, постови има и по протежението на ул. „Александровска” и по целия бул. „Алеко Богориди”, а от няколко дни - и в Морската градина, където фиш вече се връчва и за управление на колело по крайбрежната алея.
Да, онази същата, която допреди няколко години бе окичена с жълта боядисана велоалея и покрай която се разрази сериозен скандал в Общинския съвет, тъй като и до днес не е ясно какъв е статутът ѝ.
Този проблем с липсата на обозначение и яснота за това кои места са забранени за всичко друго освен пешеходци, е наличен в Бургас от години, така е може би и в други градове, въпреки че в града уж има ясно изразено насърчаване на велотранспорта.
И в действителност, преди няколко години в града сякаш имаше симбиоза, негласно разбирателство между пешеходците и велосипедистите - едните знаеха добре, че сред тях ще има колелета в някакъв момент, а другите знаеха, че трябва да пазят вървящите пеша и да не се набиват в големите потоци от хора.
В същото време и велоалеите в голяма част от града, където има такива, се използваха от пешеходци и никой не правеше особено голям проблем за това.
Но при появата на ел.тротинетките, колкото и удобни да са те наистина, всичко се промени рязко. Защото една шепа хора, на които им липсва чувство за отговорност - към себе си и към останалите около тях - направиха така, че целият град да намрази този вид транспорт.
Така постепенно, както гласи българската поговорка, капка по капка - вир става: Инцидент след инцидент, спречкване поред спречкване, дойде ред за законодателни промени. Не помогна и въвеждането на тротинетките под наем, нито десетките дискусии, които се проведоха в Общината за тяхното ползване и неползване - захвърляне на безразборни места в градската среда.
Бе въведена нова точка в ЗДвП, която дефинира съкращението ИЕПС - Индивидуални електрически превозни средства. Бяха дефинирани и правила за употребата им - все пак и за депутатите трябва да има някаква работа, за да оправдаят заплатите си.
Правилата - повече от безумни, все пак са правила и полицията с право следи за тяхното спазване. Постепенно бяха поставени и знаци на определени места в града, а отскоро - контролът от страна на полицията е затегнат.
Нищо обаче не се направи по повод даването на ясна категоризация за това къде МОЖЕ да се управляват този тип превозни средства. Освен по улиците, което си е на практика самоубийствено, предвид уменията на 90% от водачите и ясното им незнание какво прави лостчето от лявата страна на волана, останалите места остават с неизвестни правила, които още по-лошото - изглежда се менят често.
Такъв е проблемът с „глухата” велоалея от БСУ към ул. „Александровска”, която води до пешеходна пътека, обозначена за велосипедисти, но и блокирана от знак Г1.
Такъв е и казусът с крайбрежната алея, която сега е най-новата цел на полицията. Там, както е известно, преди няколко години и по инициатива на един общински съветник, боята бе изтрита от асфалта със специална машина, дирите от които все още стоят по пътя като спомен от жълтата боя.
Бе гарантирано обаче, че това не означава, че велосипедистите няма да могат да ползват красивия и разпускащ път край морето в посока Морска гара или Солниците. А сега се оказва, че валят фишове за по 30 лева. Обсъждаше се и идея велоалеята да бъде преместена на по-горно ниво - в междинната алея, която води директно до гърба на Летния театър.
Същата е ситуацията и с Морската градина, където има начертани велоалеи с боя, чието предназначение остава неясно - може ли, на тях поне, да управляват хората колелета, или не може?
Като цяло - повече въпроси, отколкото отговори. Питанката обаче е докога ще е така?
Кога ще бъде обявено ясно и точно къде са веломаршрутите в Бургас? Къде са местата, на които е категорично забранено да се управлява този тип превозно средство? Как ще се реши проблемът с тротинетките, който е в основата на настоящия текст, защото към момента той изглежда нерешим? Има ли как да се върне миналото - да се измисли алтернатива, при която всичко да са доволни. И пешеходци, и велосипедисти, и тротинеткаджии?
И ще може ли в крайна сметка най-после да се създаде карта - такава, каквато има за градския транспорт, за това къде точно са истинските велоалеи в града? А, и не на последно място - като ще се упражнява контрол за това, че велосипедисти влизат в пешеходните зони, къде са глобените пешеходци, които навлизат в малкото останали велоалеи безнаказано?
Последвайте ни
2 Коментара: