Автомобилната еволюция е част от секундата на фона на общата, но развитието на автомобила е изключително бурно. Древното създание Йети изчезна завинаги, но на негово място се появи нова форма на живот: Karoq. Еволюционният въпрос е следният: ще му дадат ли четирите „очи” преимущество при естествения подбор?

Вероятно да, не успяха да го направят при Yeti, за който автомобил Томас Ингенлат казва, че е най-доброто му творение. А Yeti беше самобитен модел, който се открояваше от всички останали, но в най-добрите си години той се продаваше три пъти по-слабо от Tiguan. А Karoq? В Karoq няма много запомнящи се неща в дизайнерско отношение. Нещо повече, задницата му е идентична с тази на Seat Ateca, който се произвежда от Skoda. Но тоталната унификация е нещо, с което вече свикнахме всички.

Най-интересното е, че самобитният Yeti не беше толкова търсен продукт, докато толкова приличащият си с Kodiaq и Ateca нов модел на Skoda ще се харчи като топъл хляб и ще е много, много по-близо до Tiguan, отколкото някога е бил Yeti. Karoq е по-близо до Tiguan и по други параметри: те са почти идентични на размери (външни и вътрешни), но по-важното е, че Karoq не отстъпва по нищо на Tiguan на пътя. В това се убедих в планината Осогово, която посещавам за пръв път, но пък завоите са много приятни за каране.

И макар приликите в дизайна да са ясно откроими, а повърхностите наглед опростени, оформлението на Skoda Karoq е доста по-сложно от първосигналното впечатление. Може и да не са основното, но изпъкналите ръбове са трудни за производство, а самите те придават на кросоувъра по-мускулесто излъчване.

И тук въпросните четириочни фарове позволяват вдигане на визуалния център на тежестта на автомобила, което прави модела да изглежда по-висок. Това е позволило и фаровете да се повдигнат по-високо от земята, което намалява шанса камъче да ги удари и счупи. Това решение чехите слагат към философията си Simply Clever — онези дребни на пръв поглед неща, които облекчават живота на пътниците и улесняват ежедневието в колата.

Но не дизайнът е този, който е най-важен в общата идеология на модела. Важното е, че Karoq вече играе наравно с големите в сегмента. Докато Skoda Yeti бе с цели 34 см по-къса от Toyota RAV4, то Karoq е с цели 16 см по-дълъг и 5 см по-широк от законодателя Nissan Qashqai. Голяма част от тези сантиметри са отишли в багажника. В общия случай обемът му е 521 литра, но при наличие на система VarioFlex за трансформация на задния ред седалки, обемът на багажника нараства до 588 литра.

Интериорът ми е добре познат. Не блести с някаква помпозност, но пък е изключително ергономичен. Всичко е много изчистено, линиите хоризонтални, материалите са приятни на допир. Тестовият автомобил е оборудван с повечето екстри. Аз обаче се впечатлявам от пластмасите и изработката. Другото е интуитивно подреденото пространство отпред. На трето място: от всички онези удобства, които Skoda нарича Simply Clever решения (около 30-ина на брой).

В областта на задвижването традиционно Skoda предлага от всичко по много. Моделът се предлага с два бензинови (1,0 TSI и 1,5 TSI) и три дизелови (1,6 TDI и 2,0 TDI, но последният е с две мощности) двигателя. По-мощният бензинов двигател се предлага във версия 4х2 и 4х4, същото се отнася за 2,0-литровия дизел със 150 к.с. Трансмисиите са две, но най-интересното е, че Karoq предлага комбинация, която много от конкурентите му не могат: мощен дизелов двигател със 190 к.с., 4х4 и автоматик. Това се предполага, че ще е и един от най-предпочитаните избори на нашия пазар. Но според мен не по-лош е по-маломощната версия със 150 к.с. на дизела.

Не се заблуждавам, че Karoq ще бъде каран извън пътя. Той и не може много, защото просветът му е 172 (176 с някои двигатели) мм, но това не е важно. Важно е, че опцията Driving Mode Select предлага по-добро сцепление при пресечен терен и хлъзгава настилка, тъй като при 4х4 версиите предлага режими Snow и Off-road (освен Normal, Eco, Sport). Самата програма променя работата на двигателя и DSG трансмисията, сервото на волана, климатика и други системи. В режим Snow се адаптира работата на ABS, ASR и ACC (според оборудването), както и контролният блок на двигателя.

В завоите Karoq се представя доста по-добре от Kodiaq, който е и доста по-тежък. Настилката бе доста хлъзгава, но исках да видя на какво е способен моделът. Знам, че това не е кола за спортно шофиране, но останах много приятно изненадан в посока пистите на Осоговската планина.

И накрая, ако все още не сте убедени в качествата на Koroq, ето едно неопровержимо, което обрича чешкия среден SUV на успех. Базовият Karoq с 1,0 TSI и предно струва 39 960 лв. с ДДС. Но кой си купува нов SUV с базово обзавеждане? Най-скъпият Karoq струва 63 640 в. с ДДС, докато аналогичният Tiguan (4х4, 7DSG, 190 к.с.) струва 76 550 лв. с ДДС. Разликата сами може да я сметнете. Но картинката става по-ясна, след като видите цената на най-скъпия Qashqai, който е законодател в класа: 64 590 лв. с ДДС. Малката разлика е, че той е без автоматик и дизеловият 1,6 dCi е само със 130 к.с. Ще спра до тук с ценовите сравнения, тъй като Karoq просто изпъква по този параметър. Или по-скоро трябва да кажа – и по този параметър.

Източник: vesti.bg