Вписването на екокатегорията в талоните на автомобилите става само по желание на собствениците, а не е задължително. Това каза на брифинг инспектор Димитър Иванов от отдел „Пътна полиция“ към Главна дирекция „Национална полиция“.

На въпрос ще има ли улеснения за шофьорите относно вписването на еврокатегориите в талоните, така че да не се получават опашки в КАТ, инспектор Иванов посочи, че вписването не е задължително. 

„Отразяването на екокатегориите се извършва от 2007 г. – от членството на България в ЕС. Трябва да отбележим, че голяма част от автопарка в България е от автомобили, които са втора употреба, и при внасянето им няма и не е била отразявана екокатегория“, каза още той и посочи, че към момента на регистрацията МВР не е разполагало с информация за екокатегорията. 

„На този етап всеки гражданин, който пожелае, може да отрази своята екокатегория, но това не е задължително. Така че не очакваме струпване на хора в КАТ“, обясни инспектор Иванов, цитиран от Фокус.

Междувременно на сайта на МВР се появи следното съобщение:

В Република България има регистрирани автомобили, които са стари и не са произведени в съответствие с изискванията за екологична категория на двигателя.

В свидетелствата за регистрация на внесени у нас употребявани автомобили може да липсва информация за екологичната категория, поради което тя не е отразена в българското свидетелство за регистрация.

Този проблем не съществува за новите превозни средства. Те се регистрират след представяне на сертификат за съответствие, издаден от производителя. В този сертификат е записана и екологичната категория на двигателя, която е в съответствие с европейските изисквания.

Съгласно чл.54, ал.1 от Закона за местните данъци и такси, размерът на данъка се определя и се съобщава на данъчно задълженото лице от общинската администрация въз основа на данни от регистъра на пътните превозни средства, поддържан от МВР.

Когато в регистъра няма данни за екологичната категория на моторното превозно средство, се приема, че то е без екологична категория. Екологичната категория на двигателя, може да бъде вписана допълнително, по желание на собственика, след определянето й от производителя на превозното средство.

С приетите промени на чл.55, ал.1 от ЗМДТ, обнародвани в ДВ, бр. 98 от 2018 г., в сила от 01.01.2019 г., за леки и товарни автомобили с технически допустима максимална маса не повече от 3,5 т годишният данък се състои от два компонента - имуществен и екологичен, като екологичният се определя от общинския съвет, в зависимост от екологичната категория на автомобила в следните граници:

Екологична категория

Коефициент

без екологична категория, с екологични категории "Евро 1" и "Евро 2"

 1,10 - 1,40

"Евро 3"

1,00 - 1,10

"Евро 4"

0,80 - 1,00

"Евро 5"

0,60 - 0,80

"Евро 6" и "ЕЕV"

0,40 - 0,60


ОЧАКВАЙТЕ ПОДРОБНОСТИ В БЛИЦ!