Веднага след като в края на 90-те Toyota и Honda вадят своите компактни кросоувъри RAV4 и CR-V, този сегмент започва да набира популярност. Малко след това, през 2002-а, екип от 25 човека от отделите за продуктово планиране, инженеринг, дизайн и бизнес развитие на Nissan, започва 12-месечен проект в техническия център на компанията в Япония, за да разработи следващото поколение Nissan Almera. Замислен предварително да стъпва върху малко по-големи размери спрямо предходното поколение, той трябва да се конкурира със SEAT Altea и Golf Plus.

Около 9 месеца след началото на процеса, на 13 декември 2002-а, екипът стига до решението, че новият модел не е жизнеспособен и не демонстрира иновацията, която Nissan иска да представи, или която клиентите са свикнали да очакват от водещ автомобилен производител. Така се ражда идеята за Qasqai. Следва период на тестове и сравнителни анализи, за да може екипът да оцени приложимостта от създаването на автомобил, който не се различава от X-Trail, но предлагащ комфорта и експлоатационните разходи на пътнически автомобил, ограничени в експлоатационните рамки на семеен хечбек, пише mobile.bg.Като модел, предназначен първоначално само за европейския пазар, на инженерите в Европейския технически център на Nissan (NTCE) в Кранфилд, Великобритания, е възложена задачата да разработят концепция за това, което в крайна сметка се превърна в първото поколение Nissan Qashqai. Още с появата си този компактен кросоувър става хит и до днес е един от бестселърите на марката. Qasqai бележи стабилен ръст в Европа, удвоявайки продажбите от 316 000 бройки през 2002 до 714 000 бройки през 2009-а.

Nissan Qashqai бе представен пред световната публика по време на Автомобилен салон Париж през 2006, а в продажба влезе през февруари 2007. Независимо от първоначалната сдържаност, той се превърна в най-успешният модел в 80-годишната история на Nissan. Към края на 2007, Nissan вече бе продал близо 100 000 бройки от Qashqai в Европа, а сега, 8 години по-късно, в световен мащаб са реализирани над 2,6 млн. автомобила.През 2010 Nissan пое лидерството с лансирането на Nissan Juke, своят компактен кросоувър, извеждайки напълно нов сектор на масовия пазар. Juke успя да реализира над 650 000 бройки само в Европа (над 1 млн. в световен мащаб), издълбавайки пазар за малките кросоувъри, който днес се изразява в годишни продажби от 700 000 бройки в Европа. Новото поколение на X-Trail, лансирано през 2014, пък завърши гамата – привличайки по-традиционните купувачи на SUV автомобили.

Миналата година продажбите на кросоувър автомобили Nissan в Европа надхвърлиха 400 000 [3], съставлявайки комбиниран пазарен дял от 12,7%. През 2014 над 240 000 клиента избраха новаторския Nissan Qashqai заради неговия стил, ефикасност и модерни технологии. Днес Nissan предлага по-широка гама от кросоувъри, с по-широк микс от двигатели, сравнен с всеки друг производител.