До 2030 г. планираме да продаваме само напълно електрически автомобили, а до 2040 г. се стремим да бъдем климатично неутрална компания. Тази ясна пътна карта към цялостна електрификация представлява един от най-амбициозните планове за трансформация на всеки производител на автомобили.

За да подчертаем нашия ангажимент към тези амбиции, днес на Climate Week NYC обявяваме края на производството на всички модели Volvo Car с дизелово гориво до началото на 2024 г. След няколко месеца ще бъде произведен последният автомобил Volvo с дизелово гориво, което прави Volvo Cars един от първите автомобилни производители, предприели тази стъпка.

Следвайки решението ни от миналата година да прекратим разработването на нови двигатели с вътрешно горене, през ноември 2022 г. продадохме нашия дял в Aurobay, компания, която придоби всичките ни останали активи за двигатели с вътрешно горене.

„Електрическите двигатели са нашето бъдеще и превъзхождат двигателите с вътрешно горене: те генерират по-малко шум, по-малко вибрации, по-малко разходи за обслужване за нашите клиенти и нулеви емисии от ауспуха“, казва Джим Роуън, главен изпълнителен директор на Volvo Cars.

„Ние сме изцяло фокусирани върху създаването на широко портфолио от първокласни, напълно електрически автомобили, които предоставят всичко, което нашите клиенти очакват от Volvo и са ключова част от нашия отговор на изменението на климата.“

Спешна нужда от действие

Залагаме изцяло на електрификацията, защото това е правилното нещо. Скорошен доклад за глобалния климат, издаден от ООН, подчерта неотложността на извънредната климатична ситуация, пред която е изправено човечеството, както и необходимостта от действие.

„Това, от което светът се нуждае сега, в този критичен момент за нашата планета и човечеството, е лидерство“, казва Джим Роуан. „Крайно време е индустриалните и политически лидери да бъдат силни и решителни и да предоставят смислени политики и действия за борба с изменението на климата. Ние сме решени да изпълним своята част и да насърчим нашите колеги, както и политическите лидери по целия свят да направят същото.“

За да подчертае допълнително тази точка, нашият главен директор по устойчивост Андерс Керберг ще присъства на събитие, организирано от коалицията Accelerating to Zero (A2Z) на тазгодишната Climate Week в Ню Йорк. Формираната на срещата на високо равнище за климата, коалиция A2Z, предоставя платформа за множество заинтересовани страни подписали Декларацията от Глазгоу за превозни средства с нулеви емисии, от които сме ние.

Коалицията A2Z ни позволява да си сътрудничим и да координираме действията си с други към колективната цел „постигане на 100% от глобалните продажби на нови леки автомобили и товарни автомобили без вредни емисии до 2040 г. и не по-късно от 2035 г. на водещите пазари“.

Въпреки че нашата собствена цел за електрификация е по-амбициозна от тази, ние се надяваме да вдъхновим други компании да предприемат по-смели действия срещу изменението на климата, чрез днешното съобщение за дизелите и като участваме в дискусиите на A2Z и други събития по време на Climate Week NYC.

Променяща се перспектива

Нашето решение за пълно премахване на дизелите до началото на 2024 г. илюстрира колко бързо се променя както автомобилната индустрия, така и потребителското търсене пред лицето на климатичната криза.

Само преди четири години дизеловият двигател беше най-ценното за нас в Европа, както и при повечето от останалите автомобилни производители. По-голямата част от автомобилите, които продадохме на континента през 2019 г., бяха задвижвани от дизелов двигател, докато електрифицираните модели едва започваха да оставят своя отпечатък.

Тази тенденция до голяма степен се обърна оттогава, водена от променящото се пазарно търсене, по-строгите регулации за емисиите, както и нашия фокус върху електрификацията. По-голямата част от нашите продажби в Европа сега се състоят от електрифицирани автомобили с напълно електрическо или plug-in хибридно задвижване.

По-малкото дизелови автомобили по улиците също има положителен ефект върху качеството на градския въздух; докато дизелите отделят по-малко CO2 от бензиновите двигатели, те отделят повече газове като азотен оксид (NOx), които имат неблагоприятен ефект върху качеството на въздуха, особено в населените места.