Едно от най-ефектните открития при ретро автомобилите в последно време се радва на бляскавото си завръщане. Легендарното BMW 507, карано от „Краля на рокендрола“ американски музикант Елвис Пресли по време на военната му служба в Германия, се завръща под светлините на прожекторите. Напълно реставрираният роудстър, който се смяташе за изчезнал близо 50 години, ще бъде представен за първи път пред обществеността в рамките на „Конкурса за елегантност” (Concours d’Elegance) в Пебъл Бийч, САЩ.
Фирмената работилница за реставрация BMW Classic върна роудстъра в първоначалното му състояние след почти двегодишна интензивна работа. Посетителите на популярното шоу за класически автомобили ще могат да се насладят на легендарното BMW 507 с номер на шасито 70079 в точно онова състояние, в което то е получено от военнослужещия Елвис Пресли на 20 декември 1958 година – с бяло лаково покритие, алуминиев V8 двигател с мощност 150 к.с. под предния капак, джанти с централни гайки, черно-бял интериор и радио тип Becker Mexico, пише "Монитор". 


Още представянето на уникалната находка в музея на BMW през лятото на 2014 г. предизвика голямо въодушевление сред почитателите на ретро автомобилите, но състоянието на двуместният автомобил предизвика  и някои въпроси. Имаше съмнения дали това наистина е било BMW 507 на Елвис Пресли и ще е възможно ли роудстърът отново да се превърне в бижуто от 50-те години. Каросерията и детайлите са били налични в почти пълна степен, но липсвали двигателят и трансмисията. Задната ос е била с непознат произход, дъното на автомобила е било проядено от ръжда, седалките са били износени, липсвало и арматурното табло. Под ръководството на BMW Classic започнало ново изграждане на автомобила, като освен собствените експерти за съвет били привлечени и външни специалисти.



Двуместният роудстър BMW 507 винаги е бил сред най-ексклузивните и търсени модели в историята на марката. Световната премиера на BMW 507 се състои на автомобилно изложение във Франкфурт през 1955 г., а между 1955 и 1959 г. от него са произведени само 254 екземпляра. За имиджа на модела като символ на статус допринасят известни личности като Ален Делон, Урсула Андрес и Джон Съртийс, но около никой друг екземпляр не витаят толкова митове, колкото около BMW 507 на Елвис Пресли. Близо 50 години автомобилът е смятан за изчезнал, междувременно дори не беше известно какъв е бил номерът на шасито на управлявания от „Краля на рокендрола” автомобил, дали след приключване на службата си в Германия той изобщо го е транспортирал до САЩ и чия собственост е в момента. Сега всички тези загадки са разрешени – благодарение на експертите от архива на BMW Classic и журналистката от американското списание Bimmer Джаки Журе. Още през 2006 г. тя проучила съобщенията от онова време за BMW 507 на Елвис, както и съответната литература за историята на модела и се натъкнала на съществен детайл.

Множествени източници показват, че доставеното на Елвис Пресли в Германия BMW 507 не е било нов автомобил, а преди това е ползвано от състезателя Ханс Щук. Още през октомври 1957 г. Ханс Щук представил бялото BMW 507 с номер на шасито 70079 и регистрационен номер M–JX 800 на автомобилното изложение в Лондон и след това през Белгия, където презентирал автомобила на белгийския крал Бодуен, след което продължил към автомобилното изложение в Торино. През лятото на 1958 г. BMW 507 на Щук спечелило конкурса за красота във Висбаден и участвало във филм. Точно този автомобил, който след всяка своя мисия е старателно поддържан от BMW, а междувременно е проведен и основен ремонт на двигателя и смяна на трансмисията, попада през есента на 1958 г. при дилър във Франкфурт, който го предоставя за пробно шофиране на американския войник Елвис Пресли, който тогава е на 23 години. „Кралят“ е впечатлен спонтанно и решава да купи автомобила.



„Свещеният граал” в склада за тикви

Новият собственик на легендарното BMW 507 Томи Чарлс закарал автомобила в родния си град в Алабама, където започвал доста успешна спортна кариера. За подготовката за участие в състезания BMW 507 било оборудвано с двигател на Chevrolet, който изисквал толкова много място, че се наложило част от предната подрама да бъде отрязана. Заменени били и трансмисията и задната ос, както и уредите в кокпита. В състезанието „Дайтона Бийч” Чарлс спечели едно състезание с радикално модернизирания роудстър, след това стартирал и при множество други надпревари, преди да продаде автомобила през 1963 г. След още две смени на собствениците, BMW 507 в крайна сметка попаднало в Калифорния.



Инженерът по космически технологии Джак Кастор закупил автомобила през 1968 г., шофирал го рядко във всекидневието и след това решил да го прибере за по-късна реставрация. В Халф Мун Бей, южно от Сан Франциско Кастор, страстният колекционер на ретро велосипеди създал и впечатляваща колекция от класически автомобили. Той се ангажирал в множество съюзи на собствениците на олдтаймери и интензивно се занимавал с историята на закупените от него автомобили. Кастор създал всеобхватно досие и за своето BMW 507. Така вече пенсионираният инженер открил статията в списание Bimmer. Кастор писал на авторката, като съобщил за своето BMW 507 с номер на шасито и я поканил да огледа автомобила. Той осъзнавал, че притежава бившия автомобил на „майстора на планинските пътища“ Ханс Щук, но до този момент можел само да предполага за връзката му с Елвис. Но за Джаки Журе нещата били ясни. Тя посетила Джак Кастор в неговия склад за тикви, където освен други стари автомобили се съхранявало и червеното BMW 507.



„Джак беше вързал предния капак с въжета“, спомня си журналистката за този момент. „Трябваше ми малко време, докато стигнем до моторния отсек и открием щампования номер на рамата 70079 - „Свещеният Граал” сред серийните номера на BMW”. Планираното възстановяване на роудстъра в първоначалното му състояние вече било подготвено от Джак Кастор с множество части, старателно прибрани в кашони. Липсвали само подходящ двигател и време за последователното стартиране на проекта. Джаки Журе задвижила нещата, свързвайки се с BMW Classic, където били събрани нови данни за идентичността на ползваното от Елвис Пресли в Германия BMW 507, които били потвърдени и от издирените в САЩ доказателства. Джак Кастор не бил заинтересован да превърне в „бързи пари“ неочакваната слава на своето BMW 507. Но контактите с BMW Classic се задълбочили.

След много години, разговори с експертите за реставрация на олдтаймери Клаус Кутчер и Аксел Клингер-Кьолайн се стигнало до споразумение. Освен закупуването на автомобила от BMW Classic, споразумението включвало и автентично възстановяване според представите на Кастор. Всичко стартирало през пролетта на 2014 година. BMW 507 и събраните от Джак Кастор резервни части били докарани в Германия в контейнер. Първата спирка бил музеят на BMW, където роудстърът бил представен пред удивената публика в рамките на специалното изложение „BMW 507 на Елвис – изгубено и намерено”. След това започнала реставрацията в сервиза на BMW Classic.

От развалина - в наследство за поколенията



Процесът на реставрация отнел много време на специалистите. Най-напред автомобилът бил разглобен напълно. Алуминиевата каросерия била отделена от стоманеното шаси, а окачването и всички остатъци от интериора били демонтирани. След това лаковото покритие от шасито било свалено във вана с киселина, а на каросерията – във вана с основа. И тъй като дори при BMW Classic наличието на оригинални части за BMW 507 е ограничено, се наложило много компоненти да бъдат изработени изцяло наново. При това традиционният ръчен труд в стила на 50-те години бил комбиниран с високотехнологичните модерни производствени процеси.


 
Арматурното табло било отлято отново по оригиналния модел. Дръжките за сваляне на прозорците и за отваряне на вратите били изработени по оригинални размери чрез модерната технология за 3D печат. 3,2-литровият V8 двигател за BMW 507 е бил изработен изцяло наново от отделни детайли. След лакирането BMW 507 отново блести в същия оригинален бял цвят. Нанасянето на грунда, боята и покривния лак не е извършено по обичайните днес методи, а по технология, която е била ползвана преди около 60 години. По този начин е избягнат желаният, но прекалено ярък за ретро автомобил блясък на лаковото покритие.



Новото изграждане на двигателя и използването на оригинални части и методи за производство също като лакирането отговаря прецизно на желанията на Джак Кастор. Преди началото на реставрацията той си представял роудстъра в оригиналното състояние, в което е бил при излизане от завода през 1958 година. Но желанието му да погледне BMW 507 с очите на „Краля” не могло да се изпълни. През ноември 2015 година Джак Кастор починал на възраст 77 години. Поради това той също ще бъде почетен в Пебъл Бийч. Майсторски реставрираният от специалистите на BMW Classic роудстър BMW 507, който за пръв път ще бъде представен в Калифорния, е не само автомобилът на „Краля на рокендрола”, но и завещание на Джак Кастор за следващите поколения.