Не сте палили колата от доста време? Недейте да разчитате на бензина от тубата, която се складирали в мазето преди година. Двигателят нито ще стартира по-лесно, нито ще заработи по-равномерно. Колкото и странно да звучи, с времето бензинът остарява и губи част от качествата си, пише Факти бг.

На теория това не би трябвало да се случва. В крайна сметка бензинът се рафинира от петрол, който е престоял в недрата на Земята милиони години. Това, което наливаме в резервоарите, обаче има съвсем различни характеристики от него. Една от тях е летливостта, а с времето тя намалява.

Терминът "летливост" описва в каква степен и при какви условия бензинът се изпарява и изгаря в двигателя на колата. При продължителен престой най-летливите компоненти в горивото се разтварят във въздуха. Когато те отсъстват, двигателят може и да запали, но няма да работи добре.

Бензинът представлява най-грубо казано смес от въглерод и водород, които формират разнообразие от богати на енергия съединения, наречени въглеводороди. В процеса на рафиниране се премахват нечистотии като сяра и др. и се добавят различни вещества за подобряване на качествата и постигане на желаното октаново число. Крайният продукт е смес от стотици съединения.

 

Освен това съставът на бензина варира в зависимост от сезона. През зимата рафинериите произвеждат смеси с по-леки въглеводороди, за да се улесни стартът на двигателя. През лятото бензинът е по-богат на тежки въглеводороди, които се изпаряват по-трудно.

Заради оксидацията пък някои специалисти сравняват бензина и с виното. Реакцията с кислорода във въздуха започва веднага щом се отвори бутилката, а съставът на горивото се променя. Бензинът започва да отделя твърди частици, наречени смоли, чието натрупване може да се оприличи на атеросклероза по аналогия с плаката по стените на кръвоносните съдове.

Смолите се натрупват по горивната система по същия начин. Те могат да запушат горивопроводите, филтрите и дюзите на инжекциона. Отстраняването им е скъпо, но се налага, защото иначе двигателят не работи нормално.

Проблем в някои страни рафинериите добавят етанол към бензина. Като всеки алкохол, той е податлив на замърсяване с вода, която "изсмуква" от въздуха. Влагата кондензира в подземните резервоари на бензиностанции (обикновено с по-слаба посещаемост) заради температурните амплитуди и в комбинация с ръждата може да причини доста главоболия.

Специалистите са отдават различна тежест на факторите, които влияят на "развалянето" на бензина, но са единодушни, че опитите да се съхраняват големи количества за дълго време са обречени на неуспех заради летливостта му. Тя се интензифицира с повишаването на температурата, влажността и контакта с кислород. Повечето експерти се обединяват около мнението, че резервоарът трябва да се поддържа възможно най-пълен, а стоял прекалено дълго бензин трябва да се "освежи" с пресен преди да бъде направен опит да бъде стартиран двигателят.