Националният дворец на културата ще бъде основно ремонтиран за първи път от откриването му за 1300-годишнината на българската държава и за 12-ия конгрес на БКП преди почти 35 г. Комплексът ще поеме част от събитията, свързани с българското председателство на ЕС през 2018 г. По предварителни разчети обновяването на НДК ще излезе поне 30-40 млн. лв. Нужни са подмяна на електро- и ВиК инсталацията, поставяне на поне 1200 охранителни камери и разширяване на зали.
Около 10 000 тона метал гълта НДК при строежа си. По този показател емблематичната софийска сграда се доближава до символа на Париж &ndash; Ай&shy;&shy;фе&shy;ло&shy;ва&shy;та кула, която тежи на мястото си с 10 100 тона. Първите стъпки, свързани проучването и проектирането на НДК, са направени през 1975 г. Тогава тази част от центъра е с десетина набързо струпани след бомбардировките постройки, дори<br /> товарна жп гара за въглища, стари казарми&nbsp;и стотици декари пустеещи площи. Столичните власти първоначално отреждат терена за оперен театър. <br /> <br /> Стро&shy;ител&shy;ството на двореца започва през 1978 г. Първата копка е направена на 25 май&nbsp;почти конспиративно.&nbsp;На нея присъстват само десетина души, пряко ангажирани със строежа. Няма публика и медии. До 1981 г. реализацията на амбициозния проект поглъща 335 000 куб. м бетон, изкопани и извозени са 1,7 млн. тона земна маса. Откъм кръстовището на &ldquo;Патриарха&rdquo; с &ldquo;Витошка&rdquo; булдозерите, изравняващи дъното на изкопа, се виждат като дребни играчки. Строители на обекта се шегуват, че са изринали толкова пръст, колкото половин Витоша. Първата колона в сградата е монтирана на 20 юли 1979 г., а последната - на 25 октомври 1980 г. Гран&shy;ди&shy;оз&shy;ният строеж, предприет по случай юбилея на българската държава,&nbsp;поглъща 270 млн. лева,&nbsp;които по официалния курс тогава са равни с щатския долар. Сред&shy;ства&shy;та са вложени в 15 зали плюс фоайетата. НДК е построен за по-малко от 3 години.<br /> <br /> Днес много от българите със сигурност не знаят, че част от втория лъч на столичното метро (север-юг) бе построен в готов тунел под НДК между кръстовището на булевардите &ldquo;Витоша&rdquo; и &ldquo;П. Евтимий&rdquo; и хотел &ldquo;Хемус&rdquo;. Той е направен при изграждането на двореца.<br /> Грандиозният строеж е предприет по случай юбилея на българската държава - 1300 години през 1981 г. Година преди това заради спорове във върхушката на властта за малко той е почти замразен, но след това отново тръгва усилено.<br /> <br /> В онези времена икономиката ни се субсидира с евтини доставки на енергоносители от бившия СССР и си позволява множество неефективни проекти. Затова вечно има недостиг на строители. Ето защо на различни важни пускови обекти в София работят хиляди граждани на Кипър, бивша Югославия, Виетнам и други страни. На някои се плаща в долари, на други в т. нар. преводни рубли, имащи известна валутна стойност. За да се намали поне малко себестойността на строежа на НДК &ldquo;доброволен&rdquo; и безплатен труд полагат и много чиновници от столицата. Отделно в заводите хората работят по един ден извънредно, а надницата си даряват за бъдещия дворец. Така са събрани над 30 млн. лв., което е една четвърт от стойността на основната сграда.<br /> <br /> <strong>На строежа масово се използват трудоваци и войници<br /> </strong><br /> от квартирно-експлоатационните части на армията, известни повече като кеча. В основната сграда на НДК има произведения на едни от най-утвърдените по онова време български майстори художници, платени с щедри хонорари. Монументът &ldquo;1300 години България&rdquo;, чиято конструкция се разпада, пък вече&nbsp;25 години предизвиква ожесточени дебати.&nbsp;След изграждането на НДК и подземната му инфраструктура става ясно, че най-ниската й точка е под нивото на канализацията в района. Малко преди падането на соца започва изграждане на нов канализационен колектор, успоредно на Пер&shy;лов&shy;ската река.&nbsp;Той излиза далеч на североизток и по този начин намалява рисковете от наводняване на подземията на НДК, които вече включват и двете метростанции в района.<br /> <br /> Успоредно с изграждането на двореца&nbsp;се строи и бул. &ldquo;България&rdquo;,&nbsp;който го свързва с резиденцията в Бояна. Още тогава започват да се носят слухове за лично мини метро за комунистическата върхушка. С него те по-лесно и бързо могат да се евакуират към резиденцията. Истината е доста по прозаична. Просто булевардът е изграждан функционално, като комуникациите под него не са заровени в земята, а вървят в големи колектори и това улеснява поддръжката им. В днешно време това пък дава по-големи шансове на крадците на кабели.<br /> <strong><br /> СЛЕД 1989 г. 20 опита да бъде приватизиран<br /> </strong><br /> Поне 20 опита да бъде приватизиран НДК има от началото на демокрацията досега, пише сайтът socbg.com. Първите са още от 1990 г., когато кабинетът на Луканов отнема зала &ldquo;Универсиада&rdquo;, (тя, конгресният център във Варна и НДК са единен комплекс), за &ldquo;да я предаде на студентите&rdquo; и след това поетапно за няколко години да се приватизира. После кметът (1991-1995) на София проф. Александър Янчулев превръща в общинска собственост почти целия подлез на НДК, заедно с подземния паркинг с 920 места на бул. &ldquo;Фритьоф Нансен&rdquo;, както и надземния паркинг (240 места), а също и двата за гостите на НДК.<br /> <br /> Един от бившите министри на културата след промените иска да предостави НДК на частна фондация, но не успява. При правителството на Жан Виденов (1994-1997) е отнет 13-ият етаж на административната сграда, известна като ПРОНО, за Висшата атестационна комисия.&nbsp;След време НДК е обявен за публична държавна собственост, което засега го спасява от приватизация.<br /> <br /> <strong>Източник: в. &quot;Монитор&quot;</strong>