Пресичането по кръстовищата в столицата ще става вече само след натискане на жълто копче. Бутонът ще намали висенето за зелен сигнал с 30 секунди. Новият начин за пресичане е част от системата за управление на трафика, която в момента се изгражда. “С натискането на бутона се заявява наличието на хора, които искат да пресекат”, обясни зам.-кметът по транспорт Любомир Христов.
Така ако на кръстовището няма пешеходци, зелено ще свети само за шофьорите, пише &quot;Монитор&quot;. &ldquo;Въведени са и системи за оповестяване на пешеходците&rdquo;, обясни Христов. Три премигвания пък ще ни подсказват, че зеленото изтича. За хората с намалено зрение ще има и звуков сигнал. От общината обмислят и дали да поставят специални плочки и допълнителни звуци на копчето, за да не се нуждаят слепите хора от помощ.<br /> <br /> Новите бутони вече са поставени на кръстовището на Семинарията, по булевардите &ldquo;Г. М. Ди&shy;&shy;мит&shy;ров&rdquo; и &ldquo;Стам&shy;бо&shy;лийски&rdquo;. Хората обаче масово не знаят за нововъведението и се нервират, докато чакат светофарът сам да светне.<br /> <br /> На бутони ще премине и пресичането по бул. &ldquo;Царица Йоана&rdquo; до броени дни. През тази година поетапно ще изградим системата за управление на трафика на 80 кръстовища, обясни Христов. Следващите в списъка с умната система ще са булевардите &ldquo;България&rdquo; и &ldquo;Цар Борис III&rdquo; и улиците в центъра на града. Така до края на 2016 г. интелигентни кръстовища ще станат 170.<br /> <br /> Всички умни светофари ще се следят денонощно в Центъра за управление на трафика, който трябва да е готов през следващия месец. В него различни експерти и пътни полицаи ще дебнат за нарушители, но ще следят и движението по софийските улици.<br /> <br /> Умните светофари ще пускат колите три пъти по-бързо през тези кръстовища. Ако преди от точка А до точка Б сме стигали за 10 минути, интелигентната система за управление на трафика ще намали времето за преминаване най-малко до 7 минути. На кръстовището на Семинарията са преминавали около 30 000 коли за 15 минути, а след ремонта на &ldquo;Черни връх&rdquo; автомобилите са два пъти повече, но чакат до 4 минути, даде за пример Христов. В пътната настилка на улиците и булевардите, водещи към центъра на София, ще бъдат монтирани датчици. Устройствата ще се поставят на двеста метра и ще броят колите. По този начин светофарите ще пропускат първо автомобилите по булевардите с по-интензивно движение. Така ще бъдат отпушени и тапите по тези кръстовища. &ldquo;С реализацията на проекта въглеродните емисии ще паднат с около 25% годишно заради по-малкия престой в задръствания&rdquo;, каза Христов. Освен това ще намалее между 7-9% консумацията на гориво за автомобилите. По този начин инвестициите в новата система ще се отплатят косвено през следващите 7-8 години.<br /> <br /> Инвестициите за модерната система за управление на трафика ще се реализират със заем от 10 млн. евро, изтеглен от Европейската инвестиционна банка. /БЛИЦ<br />