Столична община отпуска 1 млрд. лева за закупуване на 500 нови трамваи, тролеи и автобуси.

От тази година се купуват 70 автобуса, 35 тролейбуса за по-добър транспорт в Люлин, Стрелбище и Младост и 18 модерни трамваи по линии 20 и 22.

Кметът Васил Терзиев поясни, че работата по метролиниите също не спира.

"Изграждат се 12 нови метростанции”, припомни кметът.

Андрей Зографски, заместник-председател на комисията по транспорт, уточни, че програмата е петгодишна и предвижда закупуването на 150 нови трамвая за 608 млн. лева.

"75 нови дуални тролейбуса, които ще могат да се зареждат по време на движение, 60 електробуса и 220 нови автобуса”, уточни Зографски.

Той коментира и инцидента с дерайлиралия трамвай на бул. "Константин Величков" във вторник.

По думите му, трамваят е произведен през 1988 г. "Това не е изключение. Трамваи имаме и 60-годишни. Това е извън предела на ресурса на всяка машина. Такъв трамвай няма ефективна поддръжка. Релсите, които са монтирани 2018 г., са с дупки по тях, заварките не издържат, дупки, нестабилно трасе", обясни той.

"Имам информация, че ватманът, който е карал трамвая, е бил 7 поредни дни на работа без прекъсване заради недостига на водачи", допълни той. 

Зам.-кметът по финанси Иван Василев призова общинските съветници да дадат подкрепата си, за да може подготовката да започне.

Визията за модернизацията на градския транспорт е налице, но има липса на работна ръка, а средната възраст за шофьори в градския транспорт достига пенсионната.

На въпрос на БГНЕС как ще се решат тези проблеми заместник-кметът по транспорт Илиян Павлов отговори, че имат визията за създаване на по-добри условия за водачите в градския транспорт.

"Искаме да подходим по нов метод, шофьорите да имат своите почивки, действаме в насоката да изработваме мерки, след които те да се чувстват горди от своята професия”, заяви Павлов.

Кметът Терзиев подчерта, че трябва да се гледа съвкупно на въпроса, за да не се окаже накрая, че “от четири компонента имаме само три изпълнени и инвестицията не е в пълен мащаб”. 

Общинските съветници от ГЕРБ пък се обидиха на ПП-ДБ-СС, че сами са представили проекта за отпускане на 1 млрд. лева за закупуване на 500 нови трамваи, тролеи и автобуси.

“Планът е много амбициозен и се нуждае от широка подкрепа. Трябваше докладът да се разгледа внимателно и утре да бъде представен и приет. Всички участвахме в доклада, но ПП-ДБ-СС сами излязоха и го обявиха. Това води до разединението”, заяви Прошко Прошков от групата на ГЕРБ-СДС пред журналисти.

Антон Хекимян запита откъде ще дойдат парите. "Докладът за модернизация на градския транспорт е внесен през септември от ГЕРБ и тогава е бил за 600 млн. Ние ще подкрепим доклада, но откъде ще дойдат парите”, попита Хекимян.

“И на Председателски съвет говорихме за общи действия, че това ще е доклад, който ще включи всички общински съветници и който е необходимо да обедини съветниците. Чухме поредното хвалене. Ще подкрепим доклада, но в политиката има и джентълменско отношение”, категоричен е общинският съветник.