Мария Шнайдер е само на 19 години, когато получава роля в култовия филм "Последно танго в Париж" (1972), режисиран от италианеца Бернардо Бертолучи. Нейният партньор във филма е Марлон Брандо, тогава на 48 години и вече утвърдена звезда. Макар филмът да се превръща в световен хит с приходи от 96 милиона долара, той предизвиква огромни противоречия и оставя дълбоки белези върху живота на младата актриса.

През 2023 г. в рамките на филмовия фестивал в Кан беше представен биографичният филм Being Maria, който разглежда живота на Шнайдер и травмата, която тя преживява по време на снимките на "Последно танго в Париж".

Скандалната сцена, която промени всичко

Във филма героинята на Мария, Жан, се впуска в еротична връзка с героя на Брандо, Пол. В една от най-скандалните сцени, Пол използва масло като лубрикант за анално изнасилване. През годините става ясно, че тази сцена не е била включена в оригиналния сценарий и е заснета без съгласието на Шнайдер.

Бернардо Бертолучи признава в интервю през 2013 г., че сцената е била измислена в последния момент от него и Брандо. „Исках да видя истински емоции – гняв и унижение, а не актьорска игра“, споделя той. „Мисля, че Мария ни намрази, защото не ѝ казахме за това предварително.“

След премиерата филмът предизвиква обществено възмущение и е забранен за показ в много страни. Италианският съд повдига обвинение срещу Бертолучи, Брандо и Шнайдер за „неприлично съдържание“ и „оскърбление на обществените нрави“.

През септември 1973 г. Апелативният съд в Болоня осъжда тримата на два месеца затвор и парична глоба. Макар присъдата да е отменена по-късно същата година, публичният скандал оказва тежко влияние върху психиката на Шнайдер.

Реакцията на Мария Шнайдер

През 2007 г., четири години преди смъртта си, Шнайдер признава пред Daily Mail, че се е почувствала „изнасилена“ – както физически, така и емоционално. „Трябваше да повикам адвокат или агент, защото никой няма право да те принуждава да правиш нещо, което не е в сценария. По време на снимките плаках истински“, споделя тя.

Шнайдер описва Брандо като „бащинска фигура“, докато за Бертолучи използва обидни определения, наричайки го „манипулатор“.

Последствията от скандала

След премиерата на филма Мария става обект на обществено внимание като „секс символ“, което тя описва като „тежест“. „Тази слава ме направи малко луда. Хората ме преследваха, говореха ми ужасни неща, чувствах се като в капан“, спомня си тя.

Италианският съд осъжда Бертолучи, Брандо и Шнайдер на два месеца затвор заради „неприлично съдържание“, но присъдата е отменена. Въпреки това, стресът и натискът довеждат Мария до наркотична зависимост и няколко опита за самоубийство.

Наследството на Мария Шнайдер

Шнайдер никога повече не снима гола сцена и участва в над 50 филма, но така и не успява да се отърве от образа на „секс символ“. Травмата от „Последно танго в Париж“ оставя трайни белези върху нейното психично здраве и кариера.

Историята на Мария Шнайдер остава предупреждение за етичните граници в киноиндустрията и цената на славата.

Превод и редакция: БЛИЦ