На 20 юни бе открито авиационното изложение в Бурже, Франция. Ден преди това европейският авиостроителен гигант Airbus представи свой нов проект и 4-метров макет на свръхзвуков пътнически самолет "Zero Emission Hypersonic Transportation" (Zehst), отличаващ се с минимални емисии на вредни вещества в атмосферата. Съобщението е на Agence France Presse.
Очаква се, че Zehst при набора на височина ще използва биогориво, а в стратосферата ще превключва на ракетно гориво. Според проекта на Airbus, Zehst ще лети на височина 32 километра. За сравнение, сега лайнерите изпълняват полетите си на височина до 10 хиляди метра от повърхността на земята.<br /> <br /> Ако проектът Zehst бъде реализиран, той ще бъде способен да превозва 50-100 пътници от Париж до Токио за два и половина часа, вместо сегашните 14 часа.<br /> <br /> В Airbus очакват, че прототипът на новия самолет ще бъде готов до 2020 година, а в търговска експлоатация Zehst ще бъде въведен чак към 2050 година. Проектът се разработва от европейците съвместно с Япония.<br /> <br /> През ХХ век няколко страни разработваха свръхзвукови пътнически самолети. Най-известни проекти станаха съветският Ту-144, чийто първи полет бе осъществен на 31 декември 1968 година, но след 10 години програмата бе спряна. По-продължителна се оказа биографията на френско-английския &bdquo;Конкорд&rdquo;, който излетя за първи път на 2 март 1969 година и чийто полети бяха окончателно прекратени на 26 ноември 2003 година. /БЛИЦ<br />