Новият президент на САЩ Джо Байдън има негативно отношение към главния изпълнителен директор на Facebook Марк Зукърбърг. По негово мнение корпорацията си позволява твърде много и това, което се случва с нейните услуги, отдавна е извън контрол.


Според съобщения в чуждестранните медии, Байдън ще „раздели“ компанията на Зукърбърг, което може да означава сериозни проблеми за Facebook при новия президент.

Президентството на Джо Байдън може да стане катастрофа за Facebook, според BBC. За разлика от администрацията на Доналд Тръмп, която смяташе Facebook за „прекалено либералнa“, но въпреки това успя да поддържа добри отношения с платформата, a администрацията на Барак Обама, беше лоялна към Зукърбърг, то новият президент на САЩ смята корпорацията за „олицетворение на злото“. 

„Никога не съм бил фен на Facebook, както Ви е известно. И никога не съм бил фен на Зукърбърг, смятам го за сериозен проблем“, каза Байдън в интервю за New York Times през 2020 г.

Отношенията между политика Байдън и IT-гиганта ескалираха, след като във Facebook започна да се разпространява видео с разследването на сина му Хънтър Байдън. В отговор на това Байдън обвини ръководителя на Facebook, че е приел подкуп, за да „публикува клевета“.

Според BBC целият екип на американския президент има отрицателно мнение за милиардера. Няколко дни след като Байдън спечели изборите, неговото пресаташе Бил Русо публикува в Twitter, текст посветен на дезинформацията във Facebook.

"Ако смятате, че дезинформацията на Facebook е проблем само по време на последните избори, просто изчакайте да видите как тази платформа ще унищожи нашата демокрация в бъдеще, - написа Русо.

- Той вече не е добре дошъл на „коктейлните партита“. И няма да изгубим много, защото Facebook обикновено се смята за най-известния злодей от всички технологични монополисти“, каза Сара Милър, директор на ''Американския проект за икономически свободи'', която е и член на преходния екип на Байдън.

Демократическата партия на САЩ обвинява корпорацията на Зукърбърг за събитията през 2016 г., когато републиканците използваха услугите на британската консултантска фирма Cambridge Analytica, за да определят аудиторията на избирателите въз основа на данните от социалната мрежа. Смята се, че това е бил решаващият фактор за победата на Тръмп на изборите.

Много демократи също са шокирани, че Facebook позволява разпространението на теории на конспирацията и фалшиви новини.

„Не можете да правите това, което си позволява Facebook. Не можете да говорите каквото си искате ... Просто съм сигурен, че Facebook е извън контрол“, каза Байдън в интервю през 2019 г. за CNN.

Заслужава да се отбележи, че сега, когато Байдън е президент, той може да прави промени в законодателството, които могат да повлияят значително на IT сферата и по-специално на Facebook, които той очевидно не харесва.

Най-очевидният проблем е отмяната на член 230, за който Байдън многократно е заявявал. Това е законодателен акт, който предполага, че компаниите като Facebook не носят отговорност за това, което се публикува от техните потребители.

Според BBC това решение може да бъде катастрофа за Зукърбърг, тъй като за всички клеветнически и измамни публикации, публикувани от потребителите в социалната мрежа, отговорност ще носи ръководството на платформата.

В допълнение към евентуалната отмяна на член 230, миналата година корпорацията на Зукърбърг също се сблъска с обвиненията в незаконно запазване на монопола си чрез подкуп на конкурентите.

Антимонополният иск  е заведен от прокурорите на 46 щати на САЩ и Федералната търговска комисия, която също заяви, че обмисля "отмяна на предишните придобивания на Facebook, Instagram и WhatsApp", което може да доведе до разпадането на фирмата.

И очевидно, Байдън може да допринесе за това. През 2019 г. той каза, че разделянето на компании като Facebook е нещо, което трябва да се вземе много сериозно.

„Мисля, че администрацията на Байдън ще бъде доста агресивна в прилагането на антимонополните закони срещу IT корпорациите“, каза Джамил Джафер, правен експерт в областта на медиите.

Според него президентът Байдън дори обмисля създаването на антимонополни закони, специално предназначени да възстановят конкуренцията в технологиите, така че в бъдеще могат да се очакват повече сблъсъци между американския президент и Марк Зукърбърг.

Марк Шърман, управляващ партньор в B&C Agency, отбеляза, че въпросът за по-строгото регулиране на социалните мрежи е назрял заради това, че те са се превърнали в средство за пропаганда от средство за комуникация, което освен всичко друго имат и монополна позиция в своя сегмент.

„Претенциите към Facebook вече няма да са в правен, а в морален план, в плоскостта на политическата борба, доколкото свободата на словото в САЩ е защитена с Първата поправка. Например, преди похода към Капитолия имаше история с групата Black Conservatives Fund, която призова към 80 000 свои членове да се включат в марша.

А и самата компания си призна, че нейните действия за филтриране на съдържанието не са били перфектни“, каза експертът. Освен това Шърман отбеляза, че в момента се води съревнование между социалните мрежи кой ще бъде най-безупречен в борбата срещу фалшивите новини. 

Twitter ще позволи на потребителите сами да сигнализират за фалшивата информация, а Facebook премахва страниците на радикалните десни групи.

„Но сега компаниите следват примера на общественото мнение, за да предотвратят стъпките на регулаторите и антимонополните разследвания.

Всяка корпорация е фокусирана върху печалбата и всякакви скандали носят със себе си и репутационни рискове. Но за да може Байдън да предприеме някакви стъпки на законодателно ниво, трябва да се извърви много дълъг път и да се намерят формалните основания за регулиране на Facebook, базирани не само на излъчването на политически възгледи“, заключава експертът.

Източник: "Труд"