След години на дебати между жителите на Венеция и туристическата индустрия, гигантски круизни кораби няма да могат да минават покрай площад Сан Марко, съобщи италианското правителство, пише profit.bg.

Пътническите кораби в момента имат разрешение да минават на неколкостотин метра от площада и историческия център на Венеция на път за международния терминал на града.

Активисти твърдят отдавна, че огромните плавателни съдове, които могат да превозват до 5000 пътници и екипаж, увреждат куполите и дворците във Венеция, предизвикват ерозия с вълните, които създават при преминаването си през живописния канал Джудека.

Според новия план круизните кораби ще бъдат отклонявани от Венеция, включена в Списъка на ЮНЕСКО на световно културно наследство, и ще спират на терминал в индустриалното пристанище Маргера в континенталната част, далеч от романтиката на Сан Марко и Канале гранде.

След това пътниците ще бъдат превозвани до Венеция с по-малки кораби или с автобуси по тесен мост, който свързва града с континенталната част.

Новият маршрут ще изисква от големите круизни кораби да влизат във венецианската лагуна от Адриатическо море през малък залив южно от използвания в момента.

По-малки круизни кораби с водоизместимост 55 000 тона или по-малко ще продължат да използват настоящия маршрут.

Но има уловка – новите мерки ще влязат в сила едва след три-четири години. Решението беше обявено от италианския министър на транспорта Грациано Делрио след заседание на създадена от правителството комисия със задача да опази деликатното културно наследство на Венеция.

„След няколко години изследвания открихме жизнено решение за устойчив маршрут през лагуната, без да наказваме туристическата индустрия, която е толкова важна за Венеция“, заяви министърът, цитиран от британския вестник Daily Telegraph.

Кметът на Венеция Луиджи Брунаро определи плана като разумен компромис, който ще задоволи индустрията с круизните кораби и в същото време ще отговори на притесненията на местните хора и ще защити околната среда. „Искаме да сме ясни пред ЮНЕСКО и целия свят – имаме решение“, каза Брунаро.

„То е съобразено с работните места, създадени от круизната индустрия, които по никакъв начин не можем да си позволим да изгубим, и можем да започнем да работим сериозно по планирането на круизи“, допълни той.

На неофициален референдум, организиран през юни, близо 99% от 18 000-те венецианци, които взеха участие в него, гласуваха за забрана на влизането на гигантските круизни кораби в града. Местните хора са обезпокоени от големия брой туристи и вредата, която причиняват на околната среда.

Организаторите на референдума подкрепят алтернативен план, който включва изграждането на напълно нов терминал за круизни кораби на един от трите входа към лагуната. Терминалът, наречен Venice Cruise 2.0, трябва да може да приеме четири големи кораба по едно и също време.

След това се предвиждаше пътниците да бъдат транспортирани с по-малки кораби до Венеция.