Десетки хиляди парчета пластмасови отпадъци на планетата идват само от шепа мултинационални корпорации, съобщи група за въздействието върху околната среда.

Coca-Cola, Nestle и PepsiCo бяха обявени от „Break Free from Plastics“ - глобална коалиция от хора и екологични организации, които предупредиха, че компаниите в голяма степен избягват отговорността от почистване.

Доброволците на коалицията събраха близо половин милион парчета пластмасови отпадъци по време на координиран „Световен ден за почистване“ в 51 държави преди месец, от които 43% бяха с етикети на известна потребителска марка.

За втора поредна година, както се оказва, Coca-Cola е на върха, с 11 732 пластмасови части, събрани от 37 държави на четири континента - повече от следващите я три най-големи глобални замърсители.

„Много от тях поеха ангажименти, с които твърдят, че ще направят продуктите си по-устойчиви, но до голяма степен защитават остарелия бизнес модел, който ни вкара в тази каша в най-голяма степен“, се казва в доклада, публикуван в Манила. Нации като Китай, Индонезия, Филипините, Виетнам и Шри Ланка изхвърлят най-много пластмаса в океаните, но „истинските двигатели на голяма част от това пластмасово замърсяване в Азия всъщност са многонационални корпорации със седалище в Европа и САЩ“, се казва в съобщението.


Кока-кола, PepsiCo и Nestle са отговорни за най-много събрани парчета пластмаса, според доклада.

Други сред топ 10 замърсителите са Mondelez International, Unilever, Mars, P&G, Colgate-Palmolive, Philip Morris и Perfetti Van Mille.

Докато световните потребителски марки сега признават своята роля за продължаване на кризата, в доклада се казва, че „са били също толкова агресивни в насърчаването на фалшиви решения за справяне с проблема“.