По време на предпродажбените тестове на многофункционалния изтребител 5-то поколение F-35 през март 2020 г. двигателят на самолета се повреди.

Така, още няколко години преди F-35 да не успее да кацне успешно в Тексас, беше установено, че двигателят F135 вибрира неприятно преди повредата, пише Defense News.

Специалистите от изданието са се обърнали за коментар към Pratt & Whitney, собственост на Raytheon, която произвежда двигателите F135 за самолетите F-35.

Те казват, че след инцидента през 2020 г. незабавно са информирали Службата за управление на програмата (JPO), след което военните служби са започнали пълно инженерно проучване на самолета.

Вибрация на двигателя F135 

След четири месеца разследване инженерите заключават, че двигателите на самолета се нуждаят от допълнителни процедури за приемане, тъй като имат проблем с вибрациите.

Въпреки това, този проблем с двигателя, посочен от Pratt & Whitney като „хармоничен резонанс“, също така причини катастрофата на изтребителя F-35B на 15 декември 2022 г.

И въпреки че след това Пентагонът спря доставките на нови двигатели за F-35 и производството на нови самолети, на 14 март 2023 г. доставките бяха възобновени.

От компанията са заявили, че двигателят от инцидента от декември е преминал „изпитанията, проверка и процедурите по отстраняване на последствията“, които бяха въведени след повредата на двигателя през 2020 г.

Но те веднага добавят, че инцидентът в Тексас "направи възможно получаването на нови знания, които за първи път се появиха по време на летателните тестове".

Междувременно Пентагонът настоява за модернизиране на двигателите на изтребителите за повече мощност и по-добро охлаждане.

Като алтернатива военните обмислят двигател от General Electric Aviation, но в крайна сметка го отхвърлят като твърде скъп в сравнение с двигателя от Pratt & Whitney.

Наследството на съветските инженери

Има предположение, че проблемът на двигателите F135 се крие в наследството от съветските технологии, използвани в самолета Як-141, който бе способен както на хоризонтално, така и на вертикално излитане поради отклонението на дюзата на двигателя надолу под ъгъл от 90 градуса.

Вероятно американските инженери са доработили идеите на конструкторското бюро "Яковлев", с което са си сътрудничили от 1991 до 1997 г., особено след като самите те са признали намеренията си да проучат разработките на Як-141.

Специалистите от Pratt & Whitney обаче радикално променят дизайна на въртящата се дюза на двигателя на самолета, така че за причинно-следствена връзка със съветските разработки може да се говори само хипотетично.

 

 

 

 

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук