Неотдавна руски изтребител Су-35 принуди американски F-22 в района на сирийския град Дейр ез-Зор спешно да се изтегли източно от река Ефрат. Не състоялият се инцидент обаче привлече за пореден път вниманието на авиационните експерти. Френското авиационно списание Air&Cosmos публикува обзор за самолета, като съсредоточи вниманието си върху историята на появяване на машината.
Френските анализатори се връщат към 1988 г., когато започва предисторията на Су-35. Тогава е направена кардинална модернизация Су-27М, която след две години е предложена за продажба зад граница. Независимо от активната рекламна кампания и демонстрации на авиационни изложби, изтребителят не намери купувачи.
 
Създаде се сложна ситуация: руснаците са добри оръжейни търговци и знаят правилото, че е трудно да се продаде бойна техника, ако армията на страната-производител не е закупила някаква партида. По това време обаче се разпадаше СССР, за Русия настана безвремие и на фона на глобалните събития съдбата на един дори отличен самолет нямаше никаква стойност.
 
Смутните времена продължиха десетилетие. Едва през 2003 г. държавата взе решение да възобнови проекта за Су-35 в своя завод в Иркутск.
 
Прототипът на самолета не остаря с времето, някои технически възли и решения дори преминаха в други летателни апарати: аеродинамичната схема с предни хоризонтални плоскости, РЛС с ПФАП (пасивна фазирана антенна решетка), двигатели с изменяем вектор на тягата бяха поставени на Су-30МКИ.
 
За разработката на новия самолет отидоха 5 г. Първите два изтребителя бяха готови през 2008 г. Тъй като и тогава не се появиха външни купувачи, държавата взе положението в свои ръце, като направи поръчка за 48 машини в рамките на изложението МАКС-2009. Всъщност точно такава машина беше нужна за обновяване на руските ВВС – с качества близки до създавания в момента ПАК ФА (бъдещ Су-57) и доста по-евтин. През май 2011 г. извърши първият си полет Су-35С1 според исканата конфигурация на ВВС.
 
Air&Cosmos отбелязва, че още през 2015 г. руското МО поръча 50 допълнителни изтребителя, като общият им брой възлезе на 98. През ноември 2017 г. в авиационните части на ВКС вече се намираха 64 броя Су-35С. До 2020 г. са поръчани по 10 самолета годишно, извън експортното производство.
 
Самолетът с не лека съдба най-после бе оценен и от чужди купувачи. Първо усети изгодната сделка правителството на Индонезия. Не се забави и Китай, който подписа договор за 24 машини 4++ поколение, то се знае с цел да го прекопира.
 
След случая в Сирия и други държави водят преговори, подсказаха руските самолетостроители.
 
Превод и редакция: БЛИЦ