Министърката на транспорта на Италия Паола де Микели постави ултиматум на собствениците на втората в страната след „Alitalia” авиокомпания „Air Italy” да се откажат от решението си да я обявят в ликвидация и да потърсят пътища за нейното спасяване.

Правителството в Рим е сериозно обезпокоено от перспективата да останат без работа и да бъдат отпратени на трудовата борса над 1500 пилоти, стюардеси, техници и друг наземен персонал от базата на компанията в град Олбия на о. Сардиния. Не малка тревога от очертаващия се на практика фалит на въздушния превозвач предизвиква и фактът, че островът ще бъде лишен от повечето полети, които го свързват с континенталната част на страната и с чужбина.

Двамата собственици на въздушния превозвач, които решиха във вторник “Air Italy” да бъде ликвидирана, са холдингът „Алисарда“ на известния бизнесмен със саудитско потекло Карим Ага Хан с 51% от капитала и авиокомпанията на Катар – „Qatar Airways” с 49%.

Оперативен мениджър пък на “Air Italy” от първия й полет точно преди две години е българинът Росен Димитров, който преди това е бил на ръководна длъжност в катарския авиопревозвач.

Основната причина за решението на акционерите са огромните загуби на авиокомпанията – през 2018 г. те са възлезли на 164 млн. евро, а през 2019-та – на 230 млн. евро.

Според италианските медии вина за пропиляването на многото пари имат най-вече мениджърите на компанията, които били инициирали и после спрели неефективни междуконтинентални полети, пропуснали били да направят важни инвестиции, не успели да се обвържат с по-големи и финансово мощни въздушни превозвачи и т.н. 

За икономическите анализатори не малка роля за обявяването в ликвидация имат и срещнатите обективни трудности при изпълнението на индустриалния план на компанията като например „приземяването“ за постоянно на нейните три новозакупени боинга „737 Мах 8“ след двете тежки катастрофи неотдавна на самолети от същия модел.

В последствие ”Air Italy” е била принудена да наема за полетите си самолети от други авиокомпании, включително от нашата “Air.Bg” – бизнес - операции, които според специалистите освен че са скъпи, не гарантират и добро постоянно качество на услугите.

Ако се вярва на последните информации в италианските медии, то след гневния ултиматум на министърката Паола Де Микели ръка за помощ към “Air Italy” била протегнала известната нискотарифна авиокомпания “RyanAir”.

В същото време за да спрат надигащата се вълна от протести, мениджърите на обявения в ликвидация въздушен превозвач обявиха редица спешни мерки. Така например те обещаха да върнат взетите от тях кредити, да изплатят полагащите се възнаграждения на персонала и да осигурят превоза на пътниците, които са си купили преди 11 февруари билети за полети на “Air Italy”.