Искат да разделят на три един от гигантските градове в света (СНИМКИ)
Разделението цели да реши проблеми от рода на сериозното нарастване на броя на населението, свръхвисоките цени на жилищните имоти и все по-натоварения трафик.
Според комисията чрез разделяне на града на три жителите ще имат по-добър достъп до жилища, работни места и услуги като цяло.
“Тризнаците” на Сидни ще се наричат Ийстърн Харбър Сити, Сентръл Ривър Сити и Уестърн Паркланд Сити. Как обаче се разделя многомилионен град на три?
История за три града
Населението на Сидни се очаква да се удвои през следващите 40 години - от 4,8 милиона души през 2016-а до 8 милиона към 2056 г. Почти половината от това население обитава района на Ийстърн Харбър, където са световноизвестни забележителности като Бонди Бийч и операта на Сидни, както и летището на Сидни и централния бизнес-район. Така градът е изправен пред огромен проблем - пренаселване на една силно концентрирана зона.
Като създават три града от един, властите се надяват да убедят жителите да живеят на по-разнообразни локации.
Фундаментът на тази стратегия е създаването на "30-минутни градове": такива, в които всички жители ще живеят на половин час път до най-близкия районен център. За да стане това възможно ще бъдат въведени различни средства за транспорт, включително нови автомагистрали и железопътни линии.
Нещо повече - всеки от трите града на Сидни ще е свързан с другите чрез нови транспортни връзки, което ще превърне Сидни в "три уникални, но свързани града".
Планът за разделяне на града. Източник: NSW Government
Това обаче няма как да се случи бързо и да реши мигновено проблемите.
"Мисля, че за изграждането на железопътните линии и шосетата ще е нужно доста време, защото железопътните линии като начало имат нужда от субсидии", коментира Глен Сиърл, доцент по градско планиране в университета в Сидни и университета в Куинсланд. Той преди е бил в екипа, отговарящ за политиките на планиране в управата на Нов Южен Уелс.
Но все пак почти няма разногласия по въпроса, че тази работа трябва да бъде свършена.
"Сидни е град, който никога реално не е инвестирал сериозно в цялостен интегриран градоустройствен план — поне до този момент", казва Амаду Думбиа, нюйоркчанин, който се е преместил в Сидни преди осем месеца. "Ако погледнете градския център, той изобилства от високи корпоративни сгради или невероятни сгради от колониалната ера. Но в мига, в който напуснете тези зони, сте изправени пред 'град', който наполовина изглежда като метрополис, наполовина като предградия", допълва той.
Правителството все още не е оповестило колко средства ще се инвестират в създаване на нов транспорт или откъде ще дойдат те.
Сидни такъв, какъвто го познаваме
В момента има "силно предпочитание" към Ийстърн Харбър Сити, където се намират емблематични забележителности като операта на Сидни, коментира Сиърл.
"По-голямата плътност води и до по-голямо оживление в централната зона," казва той. "Също така климатът в източен Сидни е много по-добър от този в Западен Сидни. В източен Сидни има морски бриз през летните жеги”. Но с тази популярност вървят и високите цени на имотите в източен Сидни, допълва той. Донякъде това е заради достъпа до работни места и културни институции.
Средната цена на дом в Сидни е 914 000 долара, докато средната цена за страната е 630 000 долара, по данни от декември 2017 г.
Според новия план, Ийстърн Харбър Сити ще се опре на "общопризнатата си икономическа сила", но ще поддържа и двата други града, за да гарантира, че растежът няма да е концентриран единствено в този регион.
Нов централен бизнес район?
В Сентръл Ривър Сити, на около 30 км от централния бизнес район на Сидни, се намира предградието Парамата. С население от около 25 800 души, Парамата масово се приема за втори централен бизнес район на Сидни.
"Ако наистина може да се развие Парамата... много хора в западен Сидни вероятно биха пътували охотно до Парамата, вместо до сегашния централен бизнес район", казва Питър Фибс, професор по градско и регионално планиране и политики в университета в Сидни.
Според предложението ще бъде сформиран икономически коридор, който преминава през Парамата. Той ще се фокусира върху "първокласни здравни услуги, образование и изследователски институции, както и финанси, бизнес-услуги и администрация". Нови железопътни връзки ще подобрят перспективите за растеж в региона.
„Аеротрополис”
Вероятно най-важната и интересна част от плана е трансформирането на западен Сидни в аеротрополис — под-регион, където цялостното структуриране, инфраструктура и икономика се концентрират около летище.
Западен Сидни традиционно се свързва с бедност и високи нива на престъпност. Но с планираното откриване на летището в там през 2026-а предстои в този район да бъдат създадени 28 000 работни места. Трите града общо ще създадат 817 000 работни места, предвижда докладът.
Сиърл коментира, че в момента Западен Сидни има негативен имидж - там липсват работни места, културни институции, има много социални жилища. Комисията се опитва да направи нещо по този въпрос.
Според плана населението на района ще се увеличи от 740 000 души през 2016-а до 1.5 млн. към 2056 г. Освобождаването на земи ще позволи строежа на повече жилищни имоти в този регион, който ще е свързан с другите зони чрез вертикална влакова връзка.
Не е ли три твърде много?
Разделянето на Сидни на три би решило въпроси като пренаселването и неравностойните икономически и социални възможности в източната част на града.
Но дали такъв план може наистина да бъде реализиран?
"Мисля, че е добра идея, защото липсата на достъпни жилища реално е принудила хората да напуснат 'града' — дори хора с прилични заплати", казва Рене Грифин, която е живяла в Сидни в продължение на шест години. "Или наемате жилище, или ви очаква дълго пътуване — и двете алтернативи не са особено добри, ако имате семейство".
Грифин допълва, че за нея е "лесно", защото тя живее в източната част на града. По думите й, ако искате да участвате активно в живота на Сидни, трябва да сте в тази зона, което означава много дълги пътувания за всички в западните райони.
Сиърл обаче не вярва в идеята за 30-минутните градове. Според него ще има много пътуващи от западен до източен Сидни, а заявените цели за населението и създаването на работни места около 'аеротрополиса' и заобикалящия го икономически коридор са нереалистично високи.
Това не е единственото нещо в проекта, което Сиърл приема със скептицизъм. "Има нарастване на концентрацията на работни места в централната част на Сидни, които са “базирани на информация работни места” — и тенденциите по света са този тип работни места да са по-централни", обяснява той.
В Силициевата долина например — калифорнийската Мека на високите технологии, която някога е била извънградски хъб — служителите все повече се пренасят към центъра на съседния Сан Франциско.
Според тях желанието за живот и социализиране в центъра на града е една от водещите причини за тази промяна.
"Идеята, че процесът на централизация на работните места може да се обърне като се предложи добавяне на два нови града, и се заявява, че това със сигурност ще се случи, според мен е нереална", казва Сиърл.
Все пак говорител на Комисията за Сидни коментира, че от там са решени „да направят всичко по силите си плановете да не останат нереализирани".
А много жители на Сидни приветстват този план. "Мисля, че това, което властите правят, е достойно за огромни похвали", казва доскорошния нюйоркачанин Думбиа. Той е на мнение, че преди тези планове да бъдат приети охотно от всички властите са изправени пред сериозно предизвикателство.
Те ще трябва да променят местните представи какво означава 'Сидни', какво означава да се живее в град и как дългите пътувания до работните места не бива да са ежедневен начин на живот.
Източник: webcafe.bg
Последвайте ни
0 Коментара: