Италианската компания Alenia Aermacchi е изказала несъгласие ВВС на САЩ да препродадат на трети страни купените военнотранспортни самолети C-27J Spartan.
Ако машините бъдат препродадени, италианският производител ще откаже по-нататъшното им техническо обслужване. Това е заявил за Defense News изпълнителният директор на Alenia Aermacchi Джузепи Джордо. Същевременно ще продължи техническата поддръжка на нови самолети, продадени на други страни с посредничеството на САЩ.<br /> <br /> Така италианската компания е реагирала на отказа на Пентагона да закупи последните 17 &bdquo;спартан&rdquo; от партидата от 38 машини, и да се освободи от вече платените 21 самолета.<br /> <br /> Отначало се планираше САЩ да придобият 145 такива самолета, после поръчката бе редуцирана до 38 броя, а в началото на 2012 година програмата бе изобщо закрита с цел намаляване на военните разходи с 480 милиона долара през следващите 10 години.<br /> <br /> &bdquo;На нас това решение не ни харесва &ndash; заявил Джордо. &ndash; Ние го уважаваме, но възнамеряваме да доведем до минимум всяко негативно въздействие върху нашата компания от закриване на програмата за закупуване на C-27J&quot;.<br /> <br /> Джордо се позовал, че правото да бъде отказано техническо обслужване на тези самолети е записано в договора и то ще бъде реализирано. По този договор на стойност 1,6 милиарда долара ВВС на САЩ вече са получили 12 самолета. Други 4 &bdquo;спартана&rdquo; преминават заводски изпитания, а останалите 5 са в етап на сглобяване.<br /> <br /> Между Управлението за военно сътрудничество (DSCA) на Пентагона и Alenia Aermacchi съществува договореност САЩ да влизат в ролята на посредник при продажба на C-27J Spartan. Такива продажби минават по линията на задгранични военни доставки (FMS). Например по програмата FMS &bdquo;спартани&rdquo; купи Литва, а Австралия направи поръчка за 10 самолета. Преговори с посредничеството на САЩ води и Тайван.<br /> <br /> Alenia Aermacchi разработи самолета съвместно с американската компания Локхийд Мартин, не случайно конфигурацията му наподобява четиримоторния С-130 и затова понякога го наричат &bdquo;малкия Херкулес&rdquo;. За да участва в конкурса за обществена поръчка на ВВС на САЩ, на Alenia й бяха нужни референции от поне три чужди купувача. След Гърция и Литва бе уговорена България и то на преференциална цена 17,5 милиона долара за машина, за Гърция &ndash; 25 милиона долара. Ако САЩ препродадат C-27J Spartan макар по икономически причини, това ще бъде удар по реномето на самолета. /БЛИЦ<br /> <br />