"Роналд Рейгън", чисто нов самолетоносач за 6,2 милиарда долара, потъва след удар от торпеда”. Това е резултатът от военни учения, проведени през 2005 г., в които цял американски флот симулира битка с една шведска подводница, пише „Бизнес Инсайдър”.

Идеята на симулацията е била да се покаже военното превъзходство на САЩ. Вместо това шведската подводница клас „Готланд” побеждава целия участващ в ученията американки флот, без да бъде засечена нито веднъж.

Попаденията не са реални, а се регистрират като подводницата изстрелва фалшиви торпеда и снима целта през перископа си. Всяка такава снимка се отбелязва като точен удар.

„Готланд” е сравнително малка шведска подводница, дълга 60 метра, с дизелово задвижване, водоизместимост 1600 тона и цена около 100 милиона долара.

В ученията тя разиграва битка срещу разрушители, ядрени подводници, разнообразни спомагателни кораби – обичайната флотска група, заобикаляща един американски самолетоносач. И побеждава безапелационно, деморализирайки военните на САЩ.

Този резултат се повтаря отново и отново в продължение на две години на военни игри.

Тайната на „Готланд” е двигателят на Стърлинг, който преобразува топлинна енергия и зарежда 75-киловатовата батерия на подводницата.

В нормален режим подводницата работи с дизелов двигател. Двигателят на Стърлинг се включва само в бойни ситуации.

За разлика от други двигатели с вътрешно горене, газовете в него не експлодират. Те бързо се охлаждат и загряват, променяйки обема си и създавайки налягане, което се превръща в механично движение. Двигателят няма нужда от кислород, за да поддържа горене. Той работи по-тихо дори този на ядрена подводница, която се нуждае от шумни помпи за охлаждащата течност за реактора.

По принцип в миналото двигателят на Стърлинг е отхвърлен като недостатъчно ефективен. Но шведските инженери успяват да решат проблема.

Освен това „Готланд” има 27 електромагнита, предназначени да заблуждават детекторите за магнитни аномалии. Корпусът на подводницата е покрит с разпръскващо сонарните вълни покритие, а материалите на кулата поглъщат радарните вълни.

Машините в интериора са покрити с гумени акустично заглушаващи буфери, за да се сведе до минимум сонарният профил на „Готланд”.

Новината за пълното превъзходство на сравнително евтината шведска подводница над най-силния флот в света води до множество подобни разработки.

Китай вече има два типа дизелови подводници, използващи двигатели на Стърлинг. Русия също опитва да се включи в оръжейната надпревара, разработвайки прототип, базиран на широко използваната платформа „Кило”. При тестовете се оказва обаче, че руските двигатели на Стърлинг осигуряват едва половината от очакваната енергия.

Подобни подводници проектират и Испания, Франция, Япония и Германия.

След ученията в продължение на две години „Готланд” e отдадена на лизинг и на практика остава на служба във флота на САЩ, участвайки в многобройни военни маневри с шведския си екипаж и командир. Дали през това време американските военни са успели да намерят противодействие на шведската подводница не е публично известно.