Списанието Jane's Defence Weekly помести в публикацията Flight deck of China's first indigenous carrier almost complete снимка на строящия се в Далян първи чисто китайски самолетоносач.
Снимката

Изданието илюстрира материала с фотография, направена на 10 юли от спътник на компанията Airbus Defence and Space.

По своите очертания китайският авионосец практически изцяло копира съветските тежки авионосни крайцери от проекта „Кречет”, от които плава само „Адмирал Кузнецов”.

Как китайците мошенически купили от Украйна самолетоносача „Варяг”

Един от недостроените кораби от проекта „Кречет” (голям полярен сокол) на име „Варяг” след разпадането на СССР останал в Николаевския завод в Украйна и бил купен от китайците едва за $20 млн долара. Тази операция заслужава екранизация.

Командването на ВМФ на Китай възложило работата на бившия моряк, звезда на армейския баскетбол и едър бизнесмен Сюй Цзенпин. Той обаче трябвало да действа на свой риск и отговорност, тъй като Пекин се отнасял твърде резервирано към идеята да купи самолетоносача заради опасения от санкции на международната общност с обвинение, че покупката на такъв кораб само ще подкрепи териториалните претенции на Китай.

Сюй Цзепин довел със себе си цял щаб инженери-корабостроители и наел за тях офис в Киев, за да покаже на украинските власти сериозността на своите намерения. Ръководството на николаевската корабостроителница, където се намирал 2/3 построения „Варяг”, не искало да продаде кораба по прякото му предназначение.

За да склони решаването на съдбата в своя полза, Сюй убедил украинците, че ще превърне авионосеца в най-голямото плаващо казино. Той даже похарчил няколко милиона хонконгски долара за покупка на необходимите разрешения чрез подставена фирма.

За да убеди окончателно ръководството на завода да му продаде кораба, Сюй прибегнал към традиционен способ – организирал няколкодневно пиянство с корабна 62-градусова китайска водка „Ерготоу”.

„Когато водех преговорите с ръководството на корабостроителния завод, имах усещането, че сякаш съм потънал в алкохол – разказал после Сюй. – На всяка трапеза ми се налагаше да изпия 2-3 литра „Ерготоу”. За четирите дни, когато се решаваше сделката, ние изпихме с украинците над 50 бутилки. Но аз усещах, че мога да доведа работата до край и винаги запазвах трезвост на ума. Аз имах ясна цел, а украинците пиеха, за да се напият” – описва перипетиите бизнесменът в хонконския вестник China Morning Post.

Усилията донесли своите плодове. Украинските корабостроители се съгласили да продадат за скромните $20 милиона не само самолетоносача, но цялата техническа документация от 40 тона. Тя незабавно била натоварена на камиони и откарана в Китай.

Така през 1998 г. „Варяг”станал китайска собственост. Буксирането продължило 627 дни, защото Турция под натиска на САЩ 16 месеца отказвала да го пропусне през Босфора. За това време общите разходи нараснали на $120 милиона, но китайската държава прецакала бизнесмена и му платила само преките разходи от $20 млн.

Разбира се, „Варяг” не станал казино. Откарали го за ремонт в сухия док на военно-морската база в град Далян, достроили го и го модернизирали. През 2013 г. той влязъл в състава на ВМФ на КНР под името „Ляолин”.

Новият китайски авионосец

Въз основа на придобитата на безценица документация в Китай се заели да строят първия самолетоносач.

На спътниковата снимка се вижда, че на авионосеца почти изцяло е поставена полетната палуба, обаче още не е монтиран трамплинът след катапулта.

Съдейки по информациите в китайските медии, авионосецът повтаря габаритните характеристики на „Варяг”/„Ляолин” и ще има водоизместване около 60 хиляди тона, дължина – 307 м., скорост – 29 възела. За енергетична установка ще бъде снабден с парни турбини и котли, за които украинците също им продали документация.

Няма информация, че е сформирана авиогрупа от изтребители, но е известно, че в нея ще има J-15, вертолети Z-9, Ка-27 и Ка-31.

Превод и редакция: БЛИЦ