Независимо че китайския многоцелеви изтребител HINA JF-17 „Thunder” е разработен специално за износ, неговият път е дълъг и трънлив, в чието създаване участвали и САЩ. Дизайнът по замисъл включвал сливане на МиГ-21 и F-16.
 

JF-17 е проектиран от китайската самолетостроителна компания в Ченду (Chengdu Aircraft Industry Corporation, CAC). Всичко започнало с намеренията да бъде осъвременен пакистанския парк от произведени в Китай изтребители JF-6 (копие на МиГ-19) и JF-7 (МиГ-21). В работата е включен и Пакистанският авиостроителен комплекс (Pakistan Aeronautical Complex, РАС).
 
Тъй като през 1980-те години Пакистан става един от главните посредници за американската помощ към антисъветските афганистански муджахедини, САЩ изразили готовност да предоставят военнотехническа помощ на Карачи. По това време СССР вече се подготвял да представи своя лек изтребител МиГ-29, а Пакистан искал да създаде самолет, който да може да му се противопостави.
 
Това довежда през 1987 г. до проекта Sabre II, опит за модернизация на J-7, разработен от САС, РАС и Grumman.
 
Първоначално били увеличени размерите на J-7, защото на МиГ-21 крилото е с малка площ. Преработени били и аеродинамичните повърхности за управление, челният въздухозаборник е изоставен в полза на страничните. Самолетът обаче се оказал по-скъп от F-16 и с по-лоши характеристики. На всичко отгоре в средата на 1989 г. станали печалните събития на пекинския площад Тянанмън и американското правителство наредило на Grumman да се изтегли от проекта. Началният старт обаче вече бил даден. Независимо че разработката на Sabre II е консервирана за почти 10 г., преговорите между Китай и Пакистан не са прекъснати.


 
В Китай в завода в Ченду работата била продължена в едностранен порядък, като проектът получил название „Super 7”. През 1992 г. Китай предложил на Пакистан да се включи с равно участие и споделяне на рисковете. През 1995 г. страните сключили споразумение за намеренията. Проектът получил наименование JF-17. За двигател избрали руския РД-93 на Климов, предназначен за МиГ-33.
 
През 2003 г. първият китайски прототип се вдигнал във въздуха, официално е приет на въоръжение през 2007 г. Първият пакистански JF-17 е построен през 2008 г.
 
Най-голямото предимство на JF-17 е неговата стойност – само 15 млн долара в базова конфигурация, много по-евтин от конкурентите. Той е и рекордно лек – максималната му полетна маса е едва 12,4 тона.
 
През март 2015 т. Пакистан прояви готовност да ни продаде партида JF-17 за замяна на наличните МиГ-29.
 
Ганчо КАМЕНАРСКИ, БЛИЦ