Идеята за създаване на подземна лодка се е появила отдавна, но тя започнала да придобива плът едва през 20 век. Най-големите усилия в опитите за създаване на пълноценна субтеррина били положени от дизайнерите на Съветския съюз и Германия още преди избухването на Втората световна война. 

Инженерите представили цял набор от проекти с различна степен на реализъм. Всичко се променило след Втората световна война.



Когато Великата отечествена война приключила, многобройни германски разработки попаднали в ръцете на съветското разузнаване. Сред тях били постиженията на Германия в областта на създаването на подземия - подземни кораби за военни цели. Получаването на нова информация дала възможност да се даде малък тласък на развитието на подобен съветски проект, който по това време бил стигнал до „творчески задънена улица“. В Германия проектът бил наречен "Змията на Мидград", която послужила като препратка към немско-скандинавската митология. В СССР инициативата е наречена „Бойна къртица“.



Групата учени, ангажирана със създаването на подземната лодка, била създадена директно в Академията на науките на СССР със заповед на министъра на държавната сигурност Абакумов. Според някои съобщения академик А. Д. Сахаров и професор Г. И. Бабат също са участвали в проекта. Проектът се развива най-активно при Хрушчов, който се интересува дълбоко от развитието на принципно нови видове оръжия.



Предполага се, че машини от класа "Бойна къртица" могат да се използват за подкопаване на вражески укрепления или стратегически важни обекти, за да им се нанесат значителни щети и да се наруши тяхната работа.

Интересен факт: според непотвърдени съобщения завод за сглобяване на „къртици“ е бил построен на територията на съвременна Украйна. Първото копие е било сглобено след 2 години и изпратено за тестване.

Истинските дрилни машини не могат да направят половината от мечтаното от военните. С дължина от 35 метра, сондажната машина е трябвало да побере екипаж от 5-7 души, както и десантчици от 15 души. „Къртицата“ имала и товарно отделение, което позволявало транспортиране до 1 тон взривни вещества. Скоростта на превозното средство била 7 км/ч. Според някои съобщения изпитанията на подземната лодка са се провеждали в Уралските планини и не са завършили много добре, което е принудило проектът да бъде замразен. В крайна сметка инициативата била напълно приключена. Това се случило вече при Брежнев.



Интересен факт: през 60-те години на миналия век известното американско списание Popular Mechanics пише за „къртицата“. Като се има предвид факта, че проектите от този вид винаги са били строго класифицирани, има значителна причина да се смята, че всъщност в СССР не е имало „бойна къртица“, а тези машини са просто поредната пропагандна гавра. Например списанието пише, че Съветите искат да използват машини от този вид за доставяне на ядрени бомби близо до Калифорния, чиито експлозии биха били объркани със земетресения.

Превод: БЛИЦ