Пукнатини и дупки се появяват по улиците в Амстердам. Велосипеди падат в реката, алеите покрай каналите изчезват под гумите им. Стените на кейовете се срутват върху лодките. Мостовете са изправени пред голям проблем.

Развратният Амстердам вече няма да е същият! Забраняват на туристите да...

Да, COVID-19 помогна на нидерландската столица да се освободи от тълпите туристи, които толкова много тормозеха местните жители. Но изглежда Амстердам е изправен пред по-голяма екзистенциална криза - да се срине във водата, върху която е построен.

Само ремонт в огромни мащаби би могъл да го спаси. За щастие все още никой не е пострадал, но ако не се измисли бързо план, който да отговори на въпроса как ще се извършат деликатните, но скъпи ремотни дейности, част от красивата средновековна архитектура може да бъде изгубена завинаги.

Ситуацията, в която се намират жителите на столицата на Нидерландия, едва ли е изненада за тях. Още съвсем малки децата научават тази поговорка, която грубо преведено означава: "Амстердам, голям град / Построен върху колове / Ако градът се срине / Кой ще плати за това?

През 12-ти и 16-ти век, когато Амстердам започва да расте, сградите се строят върху дървени трупи, подобни на тези във Венеция. Бетонните идват по-късно. Коловете дават стабилност в блатистата и нестабилна земя край реката Амстел.

В същата тази почва са изкопани канали и са построени техните стени. Като се вземе предвид, че тези структури вече са на близо 500 години, неминуемо много от тях да се нуждаят от преглед от време навреме. Но в продължение на дълги години общината е пренебрегвала мониторинга на някои от най-важните си структури. В резултат на това близо 1600 мостове и 200 км канали трябва да бъдат проверени и ако е нужно - да бъдат подменени. 

Малко известни факти за Амстердам

И докато сега на надвисналата опасност се обръща голямо внимание, преди да настъпи 2020 г. властите в Амстердам са предпочитали да запазят мълчание и да се надяват на най-доброто. През януари новинарският канал AT5 съобщи, че длъжностни лица многократно са предупреждавали за лошото състояние на водните пътища през последните пет години. Призивът им обаче не бил чут от властите в града, поне не и до тази година. Медията също така цитира притесненията на водолаз, който отказва да се гмурне за проверка под един от мостовете, защото се страхува, че той ще се срути върху него.

В отговор на репортажа властите в Амстердам обявиха, че ремонти се правят когато е наложително. Те увериха, че всяка стена, кей и мост се проверяват, но не могат да гарантират безопасността на хората на 100%. Но от януари до днес нещата се променят. Сега градът е на прага на това, което може да се окаже едно от най-големите инфраструктурни предизвикателства.

Начело е Алдерман Шарон Дийксма, избран служител, който има наблюдения над трафика и транспорта. След няколко инцидента, свързани със срутени стени на канала, тя поиска независим доклад, от който става ясно, че най-малко 5% от 200-те километра тухлени стени около каналите на града са в лошо състояние и се нуждаят от спешен ремонт. Те могат да пропаднат всеки моменти.

Докладът на Дийксма даде и някои препоръки, които ще променят начина, по който съвременния град съществува съвместно с древната инфраструктура, върху която е изграден. Където е необходимо ще бъдат изсечени дървета, ще бъдат премахнати паркоместа, а някои пътища ще бъдат затворени за превозни средства над 3,5 тона. Оттук нататък 22,5 милиона евро годишно ще бъдат предоставени за работи по поддръжката. Отблизо ще се следи състоянието на най-критичните места и ако се установи, че вече не са безопасни, ще се вземат незабавни мерки.

Шест моста вече са частично или изцяло затворени и са предприети спешни мерки в някои уязвими точки по каналите.

Сред тях е Розенграхт, натоварен артериален път през квартал Йордана, над канала Лийнбаансграхт. Той вече е напълно затворен за автомобили.

До 2023 г. ще бъдат ремонтирани 27 моста и 800 метра стени, а други 3800 метра ще бъдат подготвени за ремонт. Разходите ще бъдат около 450 млн. евро.

"Мониторингът на стените и мостовете изостава през последните десетилетия, защото не му беше даден политически приоритет, който заслужава. Той не е приятна тема за разговор", казва Дийксма пред CNN.

"Възстановяването и поддръжката на структурите ще бъде сложна, мащабна и неотложна задача", допълва тя и казва, че за сега са затворени 20 места за интензивен трафик, но могат да последват и още. А процесът на ремонт ще е сложен, тъй като работното място е ограничено на сушата, както и във водата от лодките, които служат като дом за много хора. Преди години именно те забавяха дори и най-малките проекти за ремонт.

Ремонтите са едно, но Дийксма смята, че трябва да се обмисли и друго - когато градът е построен, по улиците му е имало само файтони. Сега по тях минават автомобили и камиони от по няколко тона.

"Това означава, че трябва да разгледаме логистиката на града и да я подобрим, например, като създадем хъбове в покрайнините му, откъдето стоките се внасят в него с по-лек и чист транспорт", категорична е тя. Но дори и тогава работата по структурите не трябва да спира, защото властите искат да удължат живота им с още 100 години.

Източник: dnes.bg