Може ли Марк Зукърбърг да спаси метавселената?

Този въпрос зададе през седмицата BBC две години след като американският предприемач и основател на Facebook пое в посока да развие виртуалната реалност като основен метод за общуване между хората.

Тема

Помните ли, че много преди появата на ChatGPT в технологичния свят се говореше за нещо съвсем различно. Имаше една голяма тема – метавселената. За известно време тя доминираше в технологичните новини, пише "Телеграф".

Свят от виртуална реалност, който е толкова потапящ и ангажиращ, че бихме искали да прекарваме част от живота си в него.

Простичко казано, представете си социалната мрежа, приложенията за общуване и чат, тези за видеоразговори, но вместо да сме разделени от компютри, екрани и телефони, сме потопени във виртуално пространство.

В него виждаме образа на човека, с когото общуваме. Или пък вместо да разглеждаме снимки на Париж, се разхождаме по улиците му, които са досущ като истински. И всичко това с една приставка за виртуална реалност на очите си.

Начален Бонус до 1500 лв. за Онлайн Казино Игри от efbet!

Отдаденост

В основата на наратива за метавселената беше Марк Зукърбърг. Технологичният милиардер беше толкова отдаден, че през октомври 2021 г. чак смени името на Facebook на Meta.

"Определящото качество на метавселената ще бъде чувството за присъствие. Ще усещате, че нещата и хората са сякаш наистина около вас - заяви главният изпълнителен директор на компанията при обявяването на промяната тогава. - Чувството на истинско присъствие с друг човек е най-голямата мечта на социалните технологии. По тази причина изграждаме това. В метавселената ще можете да правите почти всичко, което можете да си представите", каза той.

Проблеми

Никой не можеше да го обвини в липса на амбиция. Почти две години по-късно обаче визията на Зукърбърг за метавселената е в беда. През април той беше принуден да отрича, че се отказва от идеята. "Има един наратив, че ние по някакъв начин се отдалечаваме от фокуса си върху метавселената - заяви той пред инвеститори през април. - Затова искам да кажа предварително, че това не е вярно."

Подразделението на Meta за виртуална и добавена реалност Reality Labs обаче е изгубило цели 21 млрд. долара от миналата година. Част от загубите представляват дългосрочни инвестиции. Meta така или иначе не е очаквала доходност в краткосрочен план. Притеснителният факт за компанията е, че има много малко доказателства, че това огромно начинание въобще ще проработи.

Напредък

Играта Horizon Worlds е това, с което Meta се доближи най-много до създаването на метавселена. Потребителите могат да посещават различни места в нея като кафенета, комедийни клубове, нощни клубове и баскетболни игрища, за да се забавляват и играят игри.

От Meta твърдят, че имат 300 000 месечни потребители, което е доста малко в сравнение с милиардите хора, които ползват Facebook и Instagram. В отзивите си потребители се оплакват от празни виртуални светове и казват, че просто няма достатъчно хора, за да е забавно. Ако пък има хора, те са деца. Най-голямата критика обаче е, че в графично изражение „всичко изглежда като Nintendo Wii“ от 2006 г. вместо като богатото VR изживяване, което Зукърбърг обещаваше.

Надежди

В сряда компанията започна ежегодното си събитие за виртуална реалност (VR) на име Meta Connect. Там Зукърбърг отново обясни обосновката си за пренасочването на фокуса на една изключително рентабилна компания за социални медии към изключително нерентабилно VR начинание.

Той наблегна на виртуалната реалност (VR) и изкуствения интелект (AI) и представи нова версия на своето устройство за виртуална реалност Quest 3.

Хората отново чуха, че метавселената е дългосрочен проект и че все още не са видели истинската метавселена. Зукърбърг със сигурност вярва в проекта си.

Следете актуалните новини с БЛИЦ и в Telegram. Присъединете се в канала тук