N-TV: Танкове или самолети — Германия и Франция теглиха чертата под дългия спор
Миналия май проектът бе спрян
Най-накрая Германия реши да отпусне €77,5 млн за съвместната разработка на нов боен самолет с Франция, според уебсайта на немския телевизионен канал N-TV.
Миналия май проектът бе спрян: в Берлин се страхуваха, че работата по самолета ще засенчи създаването на френско-немския танк. В този случай французите можеха да получат доминиращата роля - и с него повече пари щяха да потекат в Париж, пише "Поглед инфо".
В продължение на много месеци Германия не беше в състояние да разреши разногласията с Франция по отношение на съвместните отбранителни проекти, но сега се стигна до пробив в спора между двете страни, според уебсайта на немския телевизионен канал N-TV.
Бундестагът даде зелена светлина за отпускането на €77,5 млн за разработването на нов модел на бойния самолет Eurofighter. Така Германия ще финансира половината от разходите за създаване на самолет.
Планираният модел трябва да стане част от проекта за милиарди долари на бъдещата европейска военновъздушна бойна система FCAS, която трябва да комбинира използването на бойни самолети, дронове и спътници.
Първият прототип на самолета според първоначалните планове трябва да излети през 2026 година. Системата като цяло трябва да е готова за използване до 2040 г.
"Радвам се, че днес заедно с депутатите в Бундестага направихме конкретна крачка към FCAS, европейския боен самолет на бъдещето", отбеляза германският министър на отбраната Анегрет Крамп-Каренбауер в Twitter.
Както припомня немският телевизионен канал, проектът бе спрян миналия май след критики от страна на Германия. Ставаше дума за паралелното с FCAS развитие на наземната бойна система MGCS (Main Ground Combat System): в рамките на тази програма двете страни трябва съвместно да разработят нов модел танк.
Според военния експерт Томас Виголд спорът между Берлин и Париж е възникнал заради необходимостта от балансиране на двата проекта. Германия изрази опасения, че създаването на наземна система за борба ще бъде отложено на заден план и FCAS ще доминира в общата програма.
Това е важно, защото немската индустрия играе водеща роля в развитието на сухопътната система, а френската играе водеща роля в развитието на въздушната система, обяснява N-TV.
Сега германските депутати решиха да свържат създаването на системата за въздушен бой със създаването на сухопътната система. Освен това бюджетната комисия призова немското правителство да уреди германските компании да получат достъп до договорите, които сега се намират в разпореждане на Airbus.
През май 2019 г. депутатите на ХДС/ХСС и СДПГ вече поискаха интересите на Германия да се вземат предвид повече от преди. Ако FCAS доминира сред съвместните проекти на Париж и Берлин и повече пари ще потекат във Франция, подчертава немският телевизионен канал.
Критиките бяха отправени от зелените на Германия. Техният депутат Тобиас Линднер заяви, че съвместен европейски проект има смисъл, но е необходимо да се гарантира, че самолетът ще бъде обслужван, включително и в Германия, и че той може да бъде подобрен за няколко десетилетия. Ключовите решения трябва да се вземат от самото начало - в противен случай проектът ще доведе до повече от десетилетие отлагане и оскъпяване.
Правителството на ФРГ фиксира в новия стратегически документ курса за укрепване на немската отбранителна промишленост и подобряването на сигурността.
Този отрасъл играе стратегическа роля за Берлин, защото през последните години предизвикателствата, пред които са изправени Германия, ЕС и НАТО, станаха още по-значими, непредсказуеми и сложни, подчертава телевизионният канал N-TV.
Последвайте ни
7 Коментара: