Новооткрита “малка планета” с разтеглена орбита около Слънцето може да помогне в обяснението за произхода на кометите, заявиха изследователи.
Космическият обект, регистриран с код 2006 SQ372, навлезе във видимата част от орбитата си от 22 500 години. Тя е отдалечена на 150 милиарда мили от Слънцето. Парчето замръзнали скали е само на около 2 милиарда мили от Земята, малко по-близо от планетата Нептун, заявиха изследователите. Те ще публикуват откритията си в следващия брой на “Astrophysical Journal”. Орбитата на 2006 SQ372 е елипса с дължина, четири пъти по-голяма от ширината й, заяви астрономът от Университета във Вашингтон Андрю Бекер, ръководител на научния екип. С подобна орбита е само Седна, далечна планета-джудже, подобна на Плутон и открита през 2003 г., но нейната не е толкова издължена. Новият космически обект е с големина около 60 километра в диаметър. “Това на пракитка е комета, но тя никога не се доближава достатъчно до слънцето, за да придобие дългата ярка опашка от изпаряващи се газове и прах”, заяви Бекер. Дипломантът от Университета във Вашингтон Нейтън Кейб заяви, че не е ясно как се е образувал космическият обект. “Той би могъл да се формира като Плутон, в зоната на ледените отломки отвъд Нептун и след това да бъде оттласкан на голямо разстояние от гравитационното поле на Нептун и Уран”, заяви Кейб. Според него обаче по-вероятно е да идва от Облака Оорт, отдалечен източник на замръзнали тела от астероиден тип, които обикалят около Слънцето на разстояние от няколко трилиона мили. “Една от целите ни е да разберем произхода на кометите, които са сред най-забележителните небесни явления. Но по-далечнаа ни цел е да погледнем в ранната история на нашата Слънчева система и да разберем какво се е случвало, когато са се формирали планетите”, заяви Кейб. /Ройтерс