На планетите, „избягали” от своите звезди, може в продължение на милиарди години водата им да се запази в течно състояние, която е необходимо условие за поява на живот. Такъв извод са направили учени, чиято статия е публикувана в списание Astrophysical Journal Letters.
Планетите-скитници не рядкост във Вселената. Те губят връзка със своята звезда, когато край тях мине гигант като Юпитер, чиято гравитация измества по-малките планети на нестабилни орбити. В някакъв момент такава планета може да се &bdquo;откъсне&rdquo; и да започне пътешествие в космоса.<br /> <br /> Авторите на изследването са разчели за колко време планетата, лишена от топлината на своята звезда, може да запази водата си течна. Те са разгледали планети с маса от 0,1 до 10 маси на Земята с приблизително на нейното съотношение между вода и суша. Оказало се, че благодарение на радиоактивния разпад на веществата под кората от лед може да се запази течен воден пласт с дебелина от няколко километра. Техните изчисления са показали, че на планета с примерно 3,5 земни маси водата може да се запази течна в продължение на 5 милиарда години.<br /> <br /> Според учените, ако на планетата-скитник има вулканична дейност, то въглеродният газ ще замръзне на повърхността в дебел слой, като изолира вътрешността от космическия студ. В такива условия водата можела да се запази течна дори и ако масата на такава планета е 0,3 от земната.<br /> <strong><br /> БЛИЦ</strong><br /> <br />