Гледката на гръцко-българската граница е мрачна. Бетонна плоча от покрива се простира върху четири платна - две, които влизат в България, и две, които излизат. Под нея има няколко кабини за гранична проверка на бавно движещи се коли, които влизат и излизат от Гърция. На 50 метра има офис на гръцкото Министерство на туризма, вътре срещам Йоргос, който ме посреща радушно, разказва в свой материал Дейвид Патрикаракос, преподавател в Университета Йейл, публикувана в thedailybeast.com
Той ми казва, че всяка година около 8 млн. автомобила пресичат границата. През лятото много туристи влизат в Гърция, но повечето коли са фирмени и минават през границата с търговска цел. Йоргос обаче казва, че броят на гръцките търговски автомобили, напускащи страната, е намалял. &quot;Благодарение на увеличените данъци гръцките продукти сега са много по-скъпи. &quot;Те не са конкурентни, така че се изнасят по-малко. Откакто България се присъедини към ЕС, нейната продукция влезе в пряка конкуренция с Гърция. В страната има по-малки производствени разходи, така че нейните продукти може да бъде продадени по-евтино&quot;, обяснява той.<br /> <br /> Така аз установявам един от минусите за Гърция.&nbsp;&quot;Около 2500 гръцки компании вече са се преместели в България. Освен това 350 000 българи работят в гръцки компании&quot;, продължи Йоргос. За мен цифрите изглеждат високи, но той е непреклонен. &quot;Българите работят за по-ниски заплати, инфраструктурата и транспортът там също са много по-евтини, така че по време на кризата много гръцки фирми виждат това като начин да се спестят пари и да оцелеят. Също така, България не разполага с толкова много бюрократични процедури при създаването на фирми&quot;, добави още той.<br /> <br /> Това е точно така. Увеличените регулации, които Гърция наложи по настояване на ЕС, само влошиха и без това тромавата бюрокрация в Гърция.&nbsp;Дали това засяга местния район? &quot;Para Poli! (Много)&quot;, намеси се мъжът, който седеше зад нас и ни наблюдаваше, докато пушеше. Поради увеличаването на данъците в Гърция и по-ниските цени в България, много хора пресичат границата и си купуват стоки оттам, от което пък страдат местните фирми&quot;, обясни Аристидес, така се казва мъжът,<br /> <br /> Йоргос и Аристидес правят същото. Аристидес ми показва пакет цигари &quot;Давидоф&quot;, които в Гърция струват 4 евро, а в България само 2.80 евро. Питам колко често отиват там? &quot;Всеки път, когато имаме възможност&quot;, следва отговорът. Качват се на колите или автобуси и купуват от България всичко, включително цигари и алкохол. Така обаче гръцките търговци губят приходи. Йоргос сочи към ризата си с къси ръкави: &quot;В Гърция тя струва 65 евро, в България само 25. А е произведена в Турция!&quot;, и той се разсмива.<br /> <br /> А какво ли мислят българите за гръцката криза. На връщане срещам Красимира - българка, която работи за компания, пакетираща зеленчуци за голяма верига супермаркети в Северна Гърция. Тя работи здравата - отделя и почиства зеленчуците събрани от полето, после ги опакова в кутии. Пристигнала е в Гърция през 1988 г. и фактически 19 години или до присъединяването на България в ЕС е живяла незаконно. Смятате ли, питам аз, че много българи изпълняват работата, която гърците не искат да вършат? &quot;Да! При първата ми работа сме работили от сутрин до среднощ за 4000 драхми на ден и нямаше грък да се съгласи на такава работа.През почивните дни аз работя в таверна, продължава Красимира. <br /> <br /> Собственикът каза, че би искал да наеме гърци, за да им помогне в кризата. Но те останаха само два дни, не можаха да се справят. Проблемът на гърците е, че те не искат да работят&quot;. Питам я дали смята, че нещата ще се променят, след като еврозоната поиска от гърците да се реформират. &quot;Аз съм в Гърция от 27 г. и съм убедена, че този манталитет няма да се промени. Кризата може да е навсякъде, но по обед гърците все още искат да си отдъхват за три часа, когато слънцето е най-силно&quot;. Красимира не може да бъде спряна: &quot;В България никой магазин не затваря в 14 часа. Големите супермаркети не работят само един в годината - на 1 януари. През останалото време те работят по 24 часа седем дни в седмицата.<br /> <br /> <strong>Източник: standartnews.com</strong>